De norra länen – halva Sveriges yta – får dela på 3,4 procent i regeringens nya infrastrukturbudget. ”Vi går miste om den expansion som annars hade varit möjlig”, säger kommunalrådet i Pajala.
Regeringen har bett Trafikverket att ta fram ett förslag till en nationell plan för transportsystemet år 2014-2025. I planen, som nu är ute på remiss, redovisas statens planerade satsningar på infrastrukturen i landets olika regioner.
Sammanlagt vill regeringen satsa 190 miljarder kronor under perioden. Men de allra flesta satsningarna tillfaller landets södra och mellersta delar. De fyra nordligaste länen, Jämtland, Västernorrland, Västerbotten och Norrbotten, får tillsammans dela på 6,4 miljarder kronor. Det utgör cirka 3,4 procent av hela summan.
I andra delar av landet satsas det betydligt mer. Stockholm får drygt 31 miljarder, Västra Götaland 36,5 miljarder och Skåne 10,4 miljarder kronor.
Pajalas kommunalråd Kurt Wennberg (S) är kritisk till den magra andelen till norra Sverige.
– Vad är det här för fördelning? Norrland täcker ju åtminstone 50 procent av Sveriges yta. Och med tanke på den tillväxt som finns här, alla satsningar på gruvor och vindkraft och allt som händer här uppe. Det är alldeles för lite pengar, säger han.
Större satsningar är nödvändiga för att inte gå miste om norra Sveriges tillväxtmöjligheter, menar Kurt Wennberg.
– Vi går miste om den expansion som annars hade kunnat vara möjlig. Infrastruktur är väldigt viktig för att få hjulen att snurra med de möjligheter som finns uppe i de här trakterna, säger han.
– Norrland är ju tillväxtregionen nummer ett. Det är bara Stockholmsområdet som kan konkurrera med den tillväxt som vi har här, säger han.
Dagens Arena har sökt en kommentar från Näringsdepartementet.
Fotnot: Den största posten i infrastrukturplanen, på 61 miljarder kronor, handlar om underhåll av infrastrukturnätet i hela landet. Det är dock oklart hur mycket av de pengarna som tillfaller olika landsändar. Räknar man bort de pengarna så ökar de norra länens andel till cirka 5 procent.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.