LO uppsöker sommarjobbare
LO:s sommarkampanj söker upp unga direkt på jobbet.

Fackförbund I veckan inleddes LO:s årliga informationskampanj för sommarjobbare. Kampanjen vänder sig till de som är nya till arbetslivet, som ofta saknar kunskap om facklig organisering och rättigheter på arbetsplatsen.

LO:s årliga sommarkampanj har funnits i över 20 år, och måndagen den 24 juni drog den igång på nytt. Under de kommande veckorna ska unga runtom i landet sökas upp av aktiva inom LO-distrikten och upplysas om hur fack och arbete fungerar.

– Grundförståelsen för vad facket gör saknas hos många av dagens ungdomar. Många tänker nog att vi hoppar in när det är något som har hänt, men vi försöker visa att fackförbund behövs även när allt går bra. Främst vill vi informera nya arbetare om de rättigheter de har, som ob och att få lön i tid, säger Jennifer Eriksson, som är förtroendevald inom fackförbundet Kommunal.

Jennifer deltar i kampanjen, som en del av en mindre grupp som uppsöker sommarjobbare på arbetsplatser i Stockholm. Gruppen delar ut broschyren ”Koll på jobbet”, som innehåller svar på vanliga frågor om arbetslivet, och antecknar hur många unga och visstidsanställda det är som jobbar på olika butiker, restauranger och caféer. Ser det ut som att det finns problem med arbetsplatsen noteras det, för att medarbetare på LO ska kunna komma på återbesök. Främst handlar kampanjen dock om att få kontakt med nya löntagare.

– För många blir vi den första kontakten de har med facket, för den information som skickas ut kanske inte alltid är jättekul. Och jag tror att det talade ordet alltid väger absolut tyngst, säger Jennifer.

LO
Kampanjens deltagare besöker arbetsplatser i mindre grupper.

Sommarjobbarna har ingen koll

På ett café som uppsöks under tisdag förmiddag bekräftas i någon mån gruppens bild av de unga arbetarna.

– Jag har inte riktigt någon koll på vad ni gör egentligen, säger baristan bakom disken, som jobbar extra på caféet under sommaren.

Hon tar emot en broschyr från LO-representanterna, samt choklad och läppbalsam med organisationens logga.

Mannen som sköter kassan på ett annat café undrar ifall han borde hämta chefen.

– Jag jobbar egentligen bara här ibland. Jag jobbar extra, så jag är på olika ställen, säger han.

– Då är det precis dig vi vill prata med, säger Bibi Atavea, som ansvarar för LO-distriktets i Stockholms läns ungverksamhet.

Enligt samtliga i gruppen är det här någonting som händer ofta. Många antar att LO:s representanter är på arbetsplatsen för att prata med chefen, eller att kampanjen bara är relevant för medlemmar i facket. Stödlinjen som finns med på broschyren är dock öppen för alla som har frågor om sina rättigheter på jobbet.

broschyren för sommarjobbare
I broschyren som delas ut finns information om vilka papper du som löntagare bör ha, eftersom många saknar anställningsbevis och arbetsgivarintyg.

Stor risk att bli utnyttjad

Många unga väljer idag att inte gå med i fackförbund. Under 2023 var bara 33 procent av arbetarna i åldrarna 16-24 år fackligt anslutna, vilket gör att kampanjen känns brännande för många av LO-medarbetarna. Tommy Erkenvik, förtroendevald i Byggnads och deltagare i kampanjen, menar att det dessutom kan vara lättare för de som är nya i arbetslivet att bli utnyttjade.

– När man börjar känns alla belopp jättestora, bara det är mer än studiebidraget. Det känns riktigt stort bara att tjäna 500 kronor, säger han.

I broschyren som delas ut finns information om vilka papper man som löntagare bör ha, eftersom många saknar anställningsbevis och arbetsgivarintyg.

Jennifer tror att kampanjen även kan hjälpa LO att nå äldre människor utanför organisationens förbund.

– Vi har en kultur där det inte är så vanligt att prata om facket hemma. Dessutom finns det mycket arbetskraftsinvandring från länder där det är olagligt att organisera sig fackligt, så för vissa medelålders människor kan barnen bli den första kontakten med oss, säger hon.