Klimatmålen I Norge har antalet elbilar för första gången gått om antalet bensinbilar. Hos grannarna i väst slås nya rekord, men elbilsomställningen tycks ha bromsat i Sverige.
Enligt årets prognos minskar för första gången andelen elbilar som säljs i Sverige, från 39 procent av nyregistreringarna till 35 procent. Samma utveckling sker på flera håll i Europa, men i Norge fortsätter den gröna omställningen i rekordtakt.
Under 2024 var över 90 procent av alla nya bilar i Norge eldrivna, och det finns nu fler elbilar på de norska vägarna än bensinbilar. Flest är fortfarande dieselbilarna, men andelen har minskat markant de senaste åren.
Visit Norway, som drivs av norska regeringens handelsföreträdare, förklarar landets status som ”världens elbilscentrum” med ”subventioner, billigare parkering, tullar och färjor, och rätten att använda buss- och taxifiler på många vägar”.
Elbilarnas tillgång till bussfiler har begränsats i Oslo eftersom trafiken orsakat förseningar i kollektivtrafiken, men i många delar av landet gäller tillståndet fortfarande.
– De har många incitament, många morötter, och de ligger just nu långt fram i täten. I många städer har elbilar rabatter på vägtullavgifter. Köp av elbilar under 500 000 kroner är momsfria, och det är krav på laddstolpar och laddstrukturer i bostadsområden. De har även högre priser på bensin och diesel, ungefär tre kronor dyrare än i Sverige, säger Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige.
”Bränslepriser den absolut viktigaste signalen”
Just priset på diesel och bensin är avgörande för en grön omställning, menar Axelsson.
– Vi måste öka försäljningen av elbilar för att nå våra klimatmål. Och då tror jag att man behöver mer incitament för elbilsförsäljning, mest praktiskt att man successivt höjer bränslepriserna i takt med Finland, Danmark och Norge. Direkt stöd till folk som köper elbil är inte längre politiskt möjligt. Rabatter på elen man laddar har diskuterats, men det är inte säkert att det skulle göra så mycket. Bränslepriserna är den absolut viktigaste signalen, säger han.
Sofia Linder, chefsekonom för branschorganisationen Mobility Sweden, håller med om att nya incitament behövs.
– Norge har under många år haft väldigt kraftfulla styrmedel. Bland annat momsbefrielse för elbilar, och lägre vägskatter och tullar. I Tyskland, Sverige, Finland och Island har man dragit tillbaka styrmedel, och den fina utveckling man har haft har backat. Island har varit näst bäst i Europa på elbilar, och har i år rasat från sin topplacering, säger hon.
Elbilar ”billigare i längden”
Att försäljningen av elbilar stannat av beror enligt Sofia Linder mycket på lågkonjunkturen.
– Dels har försäljningen av personbilar allmänt bromsat in, och elbilen har drabbats mest. Den avskaffade klimatbonusen spelar också in här. Den avskaffades den 9 november 2022 och och de stora leveransstörningarna som följde av pandemin och kriget i Ukraina innebar att vi gick in i 2023 med rekordhöga orderböcker. En stor andel var elbilar. Bonusen var avskaffad för nya köp, men många som beställt nya bilar under 2022 hade fortfarande rätt till en bonus. Därför gick det inte att tydligt se effekterna av avskaffandet förrän nu.
Just inköpspriset verkar vara den främsta anledningen att fler väljer bort elbilen. Brist på laddstationer har tidigare varit ett stort problem, men varken Sofia Linder eller Svante Axelsson tror att det är svårt att leva med elbil i Sverige idag.
– Folk tänker kanske lite för mycket på inköpspriset, och för lite på priset i längden. Taxibilar är ofta elbilar just för att de kör så mycket. Man tjänar in priset på den enormt billiga milkostnaden. 2025 kommer en våg av mindre, billiga elbilar, och då kanske vi ser en förändring. Det är inte längre så mycket snack om ”är det här rätt?” Alla vet att det är elektrifiering som gäller. Det handlar snarare om ekonomiska möjligheter, säger Svante Axelsson.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.