Nyhet Arbetsförmedlingen ska börja producera TV-program om arbetsmarknadspolitik. Den preliminära målsättningen är cirka åtta program per år som ska kunna ses via bland annat Youtube.
– Ja, vi planerar ett externt TV-program om arbetsmarknadspolitiska frågor med start i slutet av maj eller i juni. Vi ska göra några program för att se hur det funkar och hur intresset är, säger Mikael Hvinlund, som är kommunikationsdirektör på Arbetsförmedlingen.
Hur mycket TV blir det?
– Vi vet inte riktigt hur ofta det blir ännu, men kanske fyra till fem program på våren och något färre på hösten. Orsaken är att det finns ett allmänt intresse för arbetsmarknadsfrågor, just nu har vi till exempel frågan om långtidsarbetslösheten.
Hur beskriver ni innehållet, som journalistik eller information?
– Det är extern kommunikation med ett public service-tänk som vi jobbar mot. För oss är det viktigt att fakta är en utgångspunkt, att det inte är åsiktsdrivet. Det ska inte vara agendasättande, men ta upp aktuella frågor ur olika sidor och perspektiv, säger Mikael Hvinlund.
Har ni någon förebild?
– Nej, det är ju inte så vanligt att myndigheter jobbar med video på detta sätt. Vi är först här med att satsa på lite proffsigare produktioner på cirka 15-20 minuter.
Har ni någon liknande verksamhet i dag?
– Vi har ett internt veckonyhetsprogram på sex-sju minuter som släpps varje måndag, där vi presenterar det som är mest angeläget för en stor del av våra anställda. Vi sänder också årligen hundratals webinarier som riktar sig till de arbetssökande.
Vad säger du till dem som kanske menar att ni har viktigare saker att göra än att producera TV?
– Det tillhör vårt kärnuppdrag att vara en expertmyndighet, och ta fram rapporter och kommunicera kunskapen. Sedan är ju detta en väldigt liten del av vår verksamhet. Det berör kanske två-tre personer.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.