I Timbros och Dagens Samhälles granskningar av Caremaskandalen får Marie Sundström utstå hård kritik. Här bemöter Marie Sundström påhoppen.
Den marknadsliberala tankesmedjan Timbro har publicerat en rapport och en bok om Caremaskandalen. Tidningen Dagens Samhälle har i ett flertal artiklar granskat det som skedde på Koppargården i slutet av 2011 och början på 2012.
Slutsatserna som Timbro och Dagens Samhälle drar är mer eller mindre identiska: Carema blev i själva verket offer för en okritisk journalistkår, fega politiker och en medicinsk ansvarig sjuksköterska – Marie Sundström – som tillsammans med läkarföretaget Trygg Hälsa konspirerade mot Carema.
Tveklöst kommer det fram fakta i Timbros och Dagens Samhälles granskningar som övrig media borde haft med i sin rapportering.
Men Marie Sundström anser att det i kritiken mot henne finns faktafel och överdrifter. Dessutom har hon knappt fått bemöta påhoppen. Timbro har exempelvis aldrig kontaktat henne för en kommentar.
Här ger Marie Sundström svar på några av de anklagelser som riktats mot henne.
Tidigt i Timbros bok ”Lögnen om Koppargården – skandalen bakom Caremaskandalen” påstås det att Marie Sundström, 2007, ensam tog in läkarföretaget Trygg Hälsa på Råcksta sjukhem (som senare bytte namn till Koppargården).
Här finns två versioner. Marie Sundström menar att hon tillsammans med dåvarande verksamhetschef intervjuade tre olika läkarföretag. Dessutom bjöds chefen för Råcksta sjukhem in att närvara, men avböjde.
– Byte av läkarorganisation gjordes därför att Råcksta sjukhem inte var nöjda med dåvarande företag och vi fick en chans att välja mellan ett antal leverantörer. När vi fick information från landstinget om att Trygg Hälsa fått uppdraget informerades sjukhemschefen omgående. Möten bokades in för presentation och planering på Koppargården, säger hon.
Timbro hänvisar till dokument där sjukhemmets chef beklagar sig över att inte ha blivit informerad om bytet.
Märkligare blir det när Timbro påstår att Marie Sundström, 2009, ensam tog in Trygg Hälsa på äldreboendena Skolörten och Hässelgården i stadsdelen.
Inför bytet på de bägge äldreboendena intervjuades tre läkarföretag. Med på intervjuerna var, förutom Marie Sundström, verksamhetschefen och stadsdelens andra medicinskt ansvarig sjuksköterska Raili Pettersson. Detta bekräftar alla inblandade för Dagens Arena.
– Vi hade problem med den läkarorganisation som fanns på Hässelgården. Annika Dominius, som var chef för äldreomsorgen, var mycket tydlig med att vi skulle byta ut dem.
Valet föll på Trygg Hälsa, men sjuksköterskor på Hässelgården var missnöjda med bytet och skrev ett brev till Hässelby Vällingbys stadsdelsnämnd. I ett svar från stadsdelsdirektören, Leif Spjuth, bekräftar han valet av Trygg Hälsa: ”Efter samråd med avdelningschefen (Annica Dominius, red anm) och MAS kvarstår det beslut som fattats angående läkarorganisation.”
Till skillnad från Timbros påstående var Marie Sundström en del av en trio som valde ut Trygg Hälsa. Dessutom hade bytet stöd av chefen för äldreomsorgen och stadsdelsdirektören.
Marie Sundströms största kritik mot Carema har hela tiden varit sjuksköterskebemanningen som hon menar näst intill halverats och bröt mot avtalet med kommunen. Till Dagens Arena säger en utvecklingssekreterare, vars arbete det är att kontrollera bemanningen, dåvarande chef för äldreomsorgen, Annica Dominius, och tidigare stadsdelsdirektören, Leif Spjuth, att Carema följde avtalet.
Men studerar man bemanningslistorna, som Carema skickat till kommunen, uppstår en annan bild av läget på Koppargården (före detta Råcksta sjukhem). Sjuksköterskor flyttas runt och vissa namn dyker upp på flera ställen. Den lista som Dagens Arena granskat gäller sjuksköterskebemanningen i oktober 2010:
På plan ett och sex står två gruppchefer med i listan över sjuksköterskor. Enligt Marie Sundström har dessa två, till stor del, rent administrativa arbetsuppgifter och har inte den tid det krävs för att samtidigt fungera som omvårdnadsansvariga sjuksköterskor.
På plan ett och sju finns två personal uppskrivna som då ännu inte hade börjat på Koppargården. Den ena vakansen, som är på 80 procent, täcks upp av en vikarie. Problemet är att samma vikarie också fyller en lucka på 75 procent på plan två, tillsammans med strövikariat.
Den andra tjänsten, som inte tillsats, är en heltidstjänst. Men sjuksköterskan som ska täcka upp den står, bara några rader ner, också som nattpersonal på nästan 60 procent.
Listan rymmer även andra frågetecken, enligt Marie Sundström. Sjuksköterskor som tillsynes jobbar heltid är egentligen deltidare. En sjuksköterska som ska arbeta 85 procent gör inte det, enligt Caremas anteckningar. En annan, som står som omvårdnadsansvarig sjuksköterska på ett plan, arbetar i själva verket över hela huset, menar Marie Sundström.
– Det största problemet är att det inte ger kontinuitet för vårdtagarna. Sjuksköterskor som ska vara på en avdelning täcker istället upp luckor för hela huset. Belastningen på de andra i personalen blir jättetung, säger Marie Sundström.
Det ska dock tilläggas att bristerna i just personallistan från oktober 2010 inte bevisar Marie Sundströms påstående att bemanningen näst intill halverats.
Att det förekommit felaktigheter i bemanningen på Koppargården är ingen hemlighet. I ett pressmeddelande som Carema skickade ut den 26 augusti 2011, i och med att företaget förlagts med vite av stadsdelen för att ha brustit i antalet utbildningstimmar, står det: ”att det förekommit vissa felaktigheter i rapporterade bemanningslistor runt årsskiftet 2010-2011. Tre chefer som varit ansvariga för bristerna på Koppargården har fått lämna Carema Care.”
Utvecklingssekreterare i stadsdelen säger att de har gått igenom bemanningen på Koppargården och att de inte hittat några fel. Hur ser du på det?
– Alla uppföljningar som gjordes på Koppargården innan 2010 var föranmälda. Det första oanmälda besöket gjordes av mig i oktober 2010, säger Marie Sundström.
Den 22 november 2011 lade äldreomsorgen i Hässelby-Vällingby fram en rapport till stadsdelsnämnden, som genomlyser verksamheten på Koppargården/Råcksta Sjukhem under perioden 2008 till 2011.
I rapporten framkommer det att utvecklingssekreterarna gör sitt första oanmälda besök på Koppargården, för 2010, den 17 november. Det är över en månad efter Marie Sundströms oanmälda besök på äldreboendet, där hon avslöjar brister i bemanningen och tomma förråd.
Men enligt stadsdelsförvaltningens rapport är det omvårdnadspersonalens bemanning som granskas. Enligt samma dokument görs det inte något oanmält besök där sjuksköterskornas bemanning kontrolleras förrän den tredje maj 2011, alltså sju månader efter Marie Sundströms oanmälda besök på Koppargården.
Enligt Annica Dominius gjordes oanmälda besök på Koppargården under 2009 och 2010. Men, tillägger hon i ett mejl till Dagens Arena, var besöken “inte så strukturerade och dokumenterade” innan hösten 2010.
Av både Timbro och Dagens Samhälle beskylls Marie Sundström för att ha gått läkarföretaget Trygg Hälsas ärenden. I Timbros granskning ges bland annat detta exempel:
Torsdagen den 6 oktober 2011 ska en vårdplanering hållas på Koppargården gällande en boende. Läkaren från Trygg Hälsa är också kallad. Problemet är att hon varje torsdag är upptagen i ett annat möte. Läkaren uteblir därför från vårdplaneringen. Enligt Marie Sundström fick läkaren informationen först dagen innan, utan att någon frågat om hon kunde medverka.
En biståndshandläggare, som var med vid vårdplaneringen, ilsknar till över att läkaren inte dyker upp och skickar ett mejl till äldreomsorgschefen. I mejlet framkommer det också att personal på Carema berättat för anhöriga att läkaren inte har träffat den boende.
Marie Sundström får en kopia av mejlet. Hon svarar att hon tycker att det är oprofessionellt av Caremas personal att tala med anhöriga på det sättet.
– Så gör man inte. Problem tar man med sina chefer och inte med de anhöriga. Det skapar bara oro, säger hon till Dagens Arena.
Marie Sundström skriver också att patientens problem är kända och att Trygg Hälsas läkare träffat den boende tre gånger.
– Jag pratade med Trygg Hälsas vd. Från honom fick jag information om att de träffat mannen vid tre tillfällen. Läkaren hade även framfört att patienten behövde aktiveras, säger hon.
Timbro hävdar att det i mannens patientjournaler inte finns någon information om att läkaren har träffat den boende.
Biståndshandläggaren skickar också sitt klagomål angående vårdplaneringen till en utvecklingssekreterare inom stadsdelen, som vidarebefordrar det till Trygg Hälsas vd för ett svar. Marie Sundström ber då att alla klagomål på Trygg Hälsa ska skickas till henne och inte till Trygg Hälsa. Detta, menar Timbro, visar på att Marie Sundström går Trygg Hälsas ärenden.
Men Marie Sundström menar att eftersom hon är kontaktperson mellan landsting och kommun måste hon också bli informerad.
– Självklart ska klagomål även skickas till läkarföretaget så att de kan svara. Men jag vill också ha information eftersom jag är kontaktperson mellan kommun och landsting och utreder fel som begås av läkarna.
Men det kommer inget svar från Trygg Hälsa, menar Timbro. I stället får utvecklingssekreteraren ett svar från Marie Sundström. Enligt Timbro för Marie Sundström där med Trygg Hälsas talan.
Marie Sundström:
– Jag fick ju mejlet och ansåg att jag måste utreda det eftersom jag genom avtal var kontaktperson för läkarinsatserna. Som kontaktperson mellan kommun och landsting har jag också ett ansvar för att utreda fel som läkarorganisationen har gjort eller anklagas för.
Varför var det du och inte Caremas medicinskt ansvariga sjuksköterska som utredde det här?
– Därför att jag är kontaktperson. Klagomål ska självklart hanteras inom Carema som har sina rutiner och jag ska informeras, men när klagomål som rör läkarinsatserna kommer till mig från biståndshandläggarna så hanterar jag dem.
Mellan personal på Koppargården och läkare på Trygg Hälsa pågick en infekterad konflikt. Enligt Dagens Samhälle och Timbro var den så allvarlig att den hotade patientsäkerheten.
I kvalitetsuppföljningen av Koppargården 2010 gav du full poäng till hur samarbetet mellan läkare och vårdpersonal fungerade, varför?
– När man gör en sådan här uppföljning, där man har ett antal förutbestämda frågor, så sitter man tillsammans med chefer och företrädare för de olika yrkesgrupperna. Som medicinskt ansvarig sjuksköterska ställer jag bland annat ett antal frågor om hur det fungerar med samarbetet mellan läkare och vårdpersonal. Det är ja och nej frågor. Koppargården fick högsta poäng på just samarbetet eftersom personalen och cheferna jag intervjuade svarade ja på dessa frågor, säger Marie Sundström.
I november 2011 polisanmäls stadsdelsdirektören Leif Spjuth och äldreomsorgschefen Annica Dominius av Demensförbundet. Orsaken är påståenden i Dagens Nyheter om att Marie Sundströms rapporter om Koppargården censurerats. Polisutredningen läggs senare ner.
I Dagens Samhälle den 26/4-12 står det att: ”Förbundet hade kontaktats och fått
uppgifter från Marie Sundström om att de hindrat henne från att föra fram iakttagelser om bland annat bemanningen på Koppargården till stadsdelsnämnden.”
I artikeln citeras Demensförbundets förbundssekreterare Monica Titor:
– Medicinskt ansvarig sjuksköterska ringde hit och frågade om vi tyckte att hon skulle gå till media.
Marie Sundström säger att hon aldrig talat med Monica Titor eller någonsin uttryckt sig på det sättet. Hon säger också att det var Demensförbundet som kontaktade henne. Det bekräftas av förbundets ordförande Stina Clara Hjulström:
– Från allra första stund var det Demensförbundet som kontaktade Marie Sundström. Vi vet ju om att det är en klappjakt på personal som säger ifrån och är kritiska. Det var vi som kontaktade henne.
Ibland blir kritiken mot Marie Sundström rena spekulationer. Dagens Samhälle skriver exempelvis den 26/4-12 att Marie Sundströms kritik mot Carema i själva verket beror på hämnd. Marie Sundström skulle ha varit ”potentiellt fylld av revanschlystnad eftersom Carema, vid övertagandet av Råcksta sjukhem (nuvarande Koppargården) hösten 2008, indirekt desavouerat henne genom att ge Sundströms ansvarsområde, den kommunala hälso- och sjukvården på Koppargården, underkänt på samtliga 13 kontrollerade punkter.”
– Vad skulle jag vara revanschlysten för? Det var inte mig Carema kritiserade utan det var att verksamheten inte hade lokala arbetsrutiner och följsamhet till rutiner utarbetade av mig. Jag har inget driftansvar för någon verksamhet. Det ligger på ansvariga chefer, säger Marie Sundström.
– Jag har vid alla uppföljningar alltid påpekat brister och utvecklingsbehov i vården, oavsett om den är i kommunal regi eller på entreprenad. Hösten 2008, i samband med övertagandet, gjorde jag en uppföljning där även Caremas MAS deltog. Där framförde jag de brister som fanns.
Marie Sundström säger till Dagens Arena att hon mått dåligt av rapporteringen kring henne.
– Jag tycker att det är en skrämmande utveckling och mycket allvarligt att bli så påhoppad för att man gör sitt jobb. Jag har ju ett lagreglerat uppdrag att säkerställa vården, stötta personalen och verka för utveckling. Jag kan i alla fall se mig själv i spegeln och känna mig stolt.
Här kan du läsa Dagens Samhälles svar.
Här kan du läsa Dagens Arenas svar till Dagens Samhälle.
Här kan du läsa Timbros svar.
Här kan du läsa Dagens Arenas svar till Timbro.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.