Anställdas missnöje med Postnords ledning ökar. »Medlemmarna är frustrerade, man känner att ingen lyssnar«, säger Johan Lindholm, Seko Posten.
Missnöjet med ledningen bland Postnords anställda ökar. Det visar företagets årliga arbetsplatsenkät, som Svd tagit del av. På flera områden är förtroendet lågt bland de anställda. Allra lägst är förtroendet för besluten från Postnords högsta ledingen, där hamnar värdet på 37 av 100.
Johan Lindholm, ordförande för Seko Posten är inte förvånad.
– Nej, det kan jag inte påstå. Det har funnits en frustration under något års tid kring arbetssituationen och möjligheterna att kunna utföra det uppdrag som förväntas av en, säger han.
Ett exempel är införandet av det nya konceptet för postutdelning som infördes våren 2015. Konceptet innebär bland annat att brevbäraren har med sig fyra högar post istället för tre, vilket leder till sämre effektivitet, sämre arbetsmiljö och sämre möjligheter att leverera med bra kvalitet.
– Det fungerar bra på vissa ställen men inte på alla. Problemet är att man tryckt ut i det här konceptet i hela organisationen. Nu har det gått 1,5 år och det finns en stor frustration bland medlemmarna som känner att ingen lyssnar.
– Jag inser att Postnord infinner sig i en tuff situation i och med att brevvolymerna och därmed intäkterna minskar. Men jag menar att man skulle kunna sätta mer fokus på anställda och deras arbetssituation trots det.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.