“Vi kan läsa opinionsmätningar vi också”. De två stora arbetsgivarorganisationerna Almega och Vårdföretagarna räknar med att det kommer bli regeringsskifte efter riksdagsvalet.
Dagens Nyheter har gjort en genomgång av hur fackförbund och arbetsgivarorganisationer satsar under valåret. Runt 70 miljoner kronor lägger de på lobbying. De förbereder också för maktskifte.
– Vi kan läsa opinionsmätningar vi också, säger Håkan Tenelius, Vårdföretagarna, till tidningen.
Även Almegas Ulf Lindberg tror att det blir regeringsskifte och de båda är oroliga över debatten om vinster i välfärden.
– Vi räknar krasst med att det blir en regeringsförändring, säger Ulf Lindberg till DN.
– Vi satsar just nu alla resurser vi har på att nå fram till politiker, men också i viss mån till väljare, säger Håkan Tenelius näringspolitisk chef på Vårdföretagarna.
Organisationerna lägger den större delen av insatserna på att övertyga socialdemokratiska politiker om att föra en annan linje än den Vänsterpartiet och LO förespråkar, skriver DN.
Branschorganisationen Visita är en annan aktör som storsatsar. De har under det senaste året fått stor uppmärksamhet för sin kampanj ”dubbelstöten” som varnar för att Socialdemokraternas planer på att höja restaurangmomsen och ta bort ungdomsrabatten för arbetsgivaravgifterna. Organisationen lägger över 12 miljoner på reklam, Visitas största satsning någonsin.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.