Assistansföretag har erbjudit brukare solresor, pengar och datorer för att locka till sig dem som kunder. Det avslöjar Sveriges radio.
Assistansföretag försöker locka kunder genom att erbjuda gåvor till de som väljer deras personliga assistenter. Solresor, pengar och datorer är några av de saker som assistansföretag har erbjudit brukare och i vissa fall anhöriga. Det avslöjar Sveriges radio som i dag drar igång en granskning av fusk och fulspel i assistansbranschen.
I programmet hörs polisinspektör Erika Malmberg som arbetar vid Ekobrottsmyndigheten. Hon säger att gåvorna i sig inte är olagliga, men att frågan är var dessa pengar kommer ifrån. Pengarna företagen får från Försäkringskassan får inte missbrukas.
– Pengarna ska gå till köp av assistens, eller kostnader för personliga assistenter och där ingår INTE solresor, gåvor eller lån, säger Erika Malmberg.
Hon menar att problemet just nu är svårigheten att insamla bevis som pekar på brott.
Problemet med gåvor för att locka kunder har enligt Thomas Jansson, ordförande för föreningen FUB, “barn,unga och vuxna med utvecklingsstörning”, ökat och det gör det svårt för de mer seriösa företagen att rekrytera nya kunder. Han vill se en förbättring av Försäkringskassans kontroller av assistansbolagen.
–I stället för att lägga pengarna på sådana mutor, eller vad vi ska kalla det för, tycker jag att man ska lägga dem på kompetensutveckling för att höja kvaliteten på själva assistentutförandet, säger Thomas Jansson, till P1 morgon.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.