TRANSPORT Efter avslöjanden om resor och alkoholrepresentation lämnade Lars Lindgren sin post i fredags. Men på måndagen kom beskedet att Transports förra ordförande satsar på omval i juni.
I fredags, den 24 mars, beslutade Lars Lindgren att avgå som ordförande i fackförbundet Transport.
– Jag kan inte fortsätta som ordförande utan att känna förbundsstyrelsens fulla stöd. Självklart är jag oerhört besviken, sa han till de anställda på förbundskontoret, enligt Transportarbetaren.
Men nu ångrar sig alltså alltså Lars och meddelar att han ställer upp för omval.
– I fredags var jag oerhört stressad och i stark affekt, säger Lars Lindgren, till Aftonbladet.
– Jag har samma rätt som alla andra att ställa upp och låta mig bli nominerad. Dessutom har jag mycket kraft och energi kvar och anser att jag skulle kunna leda förbundet ytterligare en kongressperiod.
Enligt uppgifter till Aftonbladet har Transports ordförande Lars Lindgren haft med en vän på tjänsteresor. Räkningarna för resekostnader och vistelse på spahotell har gått till fackförbundet. Dessutom ska Lars Lindgren utnyttjat förbundets bil på ett felaktigt sätt och under ett och ett halvt år ska hans son ha bott i hans tjänstebostad på Östermalm i Stockholm.
Lars Lindgren har tidigare fördömt anställda som druckit sprit för medlemmarnas pengar. I en intervju med Aftonbladet bekräftade han att förbundet har en outtalad oskriven alkoholpolicy på två glas vin eller två glas öl. Efter Aftonbladets granskning framkommer dock att Lindgren vid upprepade gånger brutit mot policyn. Medlemspengarna har gått till årgångswhiskey, dyra viner och ostron. Lars Lindgren kommenterade tidigare idag uppgifterna i Transportarbetaren.
– Jag har ingenting att dölja. Jag har en rad tunga internationella fackliga uppdrag. Att inte kunna bjuda på vin till maten, och kanske en avec, uppfattas som väldigt konstigt i många länder.
Lars Lindgrens framtid som Transportordförande var sedan tidigare osäker. En åldersstrid har pågått inom förbundet. Transportordföranden blir 60 innan kongressen i juni, och enligt det ombudsmannaavtal han går under bli han pensionär. Pensionsåldern inom Transport är numera höjd till 65, men förbundsstyrelsen slog, med anledning av skiftande pensionsåldrar fast, att ledamöter som uppnått pensionsålder inte kan väljas om. Lars Lindgren har trots det varit tydlig med att han vill sitta kvar, och i de lokala fackavdelningarna har han haft stort stöd; I oktober ville 16 av 25 avdelningsordförande ge sittande ordförande förnyat förtroende.
Lenny Ödegården, Avdelningsordförande Norra Småland, har tidigare förklarat sitt fulla stöd för Lars Lindgren. Till Dagens Arena sa han innan avgången blev känd:
– Mitt förtroende för Lars Lindgren är oförändrat, men det är bara min personliga åsikt. Avdelningen kan inte ta ställning till uppgifterna i dagsläget, Den information vi har fått hittills är alldeles för knapp för att avdelningen ska kunna uttala sig.
Lars Lindgren anser själv inte att han brustit i omdöme, vare sig när det gäller spritnotor, resor, lägenheten eller förbundets bil.
– Nej, absolut inte. Jag blir ju reviderad och kontrollerad av våra revisorer varje år. Och vartenda år ska förbundsstyrelsen godkänna verksamhetsberättelsen och förvaltningsberättelsen. Om någon annan hade haft en uppfattning att jag brustit i omdöme, är jag säker på att de hade sagt till mig, säger Lars Lindgren till Aftonbladet.
Uppgifterna som framkommit ser han som en del av en intern maktstrid inom Transportarbetareförbundet.
– I maktkampens kölvatten blir det naturligtvis så här, att man vill använda olika sätt för att skada mig, men sånt får man leva med, säger Lars Lindgren.
Transports styrelse kommer nu att låta en oberoende revisionsbyrå genomlysa förbundets verksamhet, meddelar de i ett pressmeddelande.
* Texten har uppdaterats kl 1609 måndag 27 mars
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.