Tesla IF Metalls konflikt med Tesla har nu pågått i fyra månader. Hur är det med förbunden som har sympatiåtgärder på plats, kan de hålla på hur länge som helst? Dagens Arena har pratat med några av dem för att se hur det går.
Elektrikerna
Svenska Elektrikerförbundets sympatiåtgärd trädde i kraft den 17 november och innebär att deras medlemmar inte utför service eller reparationer vid Teslas verkstäder eller laddstolpar. Mikael Pettersson är förhandlingschef på Svenska Elektrikerförbundet och menar att blockaden har fungerat bra.
– Företagen respekterar blockaden och verkar inte gå runt den. Vi har fått någon indikation från IF Metall om något företag som gjort arbeten, men då har vi löst det. Sen vet jag inte hur mycket blockaden påverkat Tesla eller Elon Musk, men vår blockad är en del i en större helhet.
Mikael Pettersson menar att det inte finns någon bortre gräns för hur länge Elektrikerna kan hålla igång blockaden. Det gör att det över tid kan bli besvärligt för Tesla om elen skulle krångla på en verkstad, till exempel.
– Blockaden påverkar vare sig våra medlemmar eller företagen där de arbetar. Branschen saknar 10 000 elektriker, så det finns mer arbete än elektriker just nu, säger Mikael Pettersson.
Seko och ST
Seko och ST har sedan i november stoppat post- och paketleveranser och upphämtning för Tesla. Detta ledde till en början till att Tesla inte fick ut sina registreringsskyltar då de lämnas ut av Postnord. Tesla stämde då både svenska staten och Postnord för att de skulle få ut skyltarna.
– Jag skulle säga att blockaden har haft önskad och god effekt, speciellt Teslas stämningar av svenska staten och Postnord tyder på det, säger Sekos förbundsordförande Gabriella Lavecchia.
Efter det har Tesla dock börjat skriva över registreringsskyltarna på de som köpt bilen, som i sin tur kan hämta ut skylten. All annan post läggs på hög tills blockaden stoppas.
Angående hur länge de kan hålla på svarar Gabriella Lavecchia att de kan hålla ut så länge det krävs.
– Det är en otroligt viktig fight för hela den svenska arbetsmarknaden. Tesla kan inte tillåtas att fortsätta dumpa villkor, säger hon.
Seko varslade även om en ny blockad den 21 februari som träder i kraft i mars.
Transportarbetareförbundet
Transport var först ut med sympatiåtgärd och varslade redan samma dag som strejken bröt ut. Blockaden trädde i kraft den 7 november och har inneburit att inga Telsabilar lastas av i svenska hamnar. Tesla uppges ha gått runt blockaden genom att frakta bilarna via lastbil från Tyskland.
I slutet av december trädde Transports andra sympatiåtgärd i kraft. Denna berör de medlemmar som arbetar inom avfallshantering och blockaden innebär att inget avfall eller sopor hämtas på Teslas arbetsplatser. Tesla har delvis gått runt detta genom att deras mekaniker kör avfall i en skåpbil, men facket tror att åtgärden kommer att märkas mer desto längre tid som går.
– Våra medlemmar har visat ett stort stöd för sympatiåtgärderna. Det är viktigt att ha deras stöd men också att de åtgärder vi sätter in fungerar på sikt. Så som det ser ut nu kommer vi att kunna fortsätta så länge IF Metall gör det, säger Tommy Wreeth, förbundsordförande på Transport.
Målarna
Målarnas blockad trädde i kraft den 21 november och innebär att deras medlemmar inte lackerar Teslas bilar. Jan-Olof Gustafsson, vice ordförande hos Målarna, menar att deras blockad kommer kunna fortsätta minst lika länge som IF Metalls strejk fortsätter.
– Blockaden fungerar bra på det viset att våra medlemmar inte målar Teslabilar. Däremot finns det en del lackeringsverkstäder som inte har avtal, så bilar blir lackade trots vår blockad, säger han.
Kommunal, Fastighets och Byggnads
Kommunal har även de en blockad mot avfallshantering, Fastighet har en blockad mot städning på Teslas verkstäder och Byggnads har stoppat allt byggarbete på verkstäderna.
För mer information om Tesla-konflikten, läs våra tidigare artiklar:
Konflikten med Tesla – detta har hänt
Strejkvakter utanför Tesla: “Vi kommer inte ge upp”
Tre månader av strejk på Tesla: ”Kan hålla på i åratal”
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.