Bygget av pendelstågstunneln under Stockholm har krävt fem liv. Olycksfrekvensen är 70 procent högre än vid motsvarande projekt. Enligt en granskning i tidningen Byggnadsarbetaren är det bara tur att fler inte dött.
Fem personer har hittills dött sedan pendelstågstunneln Citybanan under Stockholm började byggas år 2008. Samtidigt har 280 olyckor inträffat, varav 88 lett till sjukskrivning. Olycksfrekvensen är 70 procent högre än vid det motsvarande bygget av Norra länken.
Enligt en granskning av olyckorna i tidningen Byggnadsarbetaren är det bara tur och tillfälligheter som avgjort att fler inte dött. Enligt tidningen kunde dödsolyckorna lika gärna ha varit dubbelt så många.
I augusti i år inträffade till exempel en allvarlig olycka när flera hundra kilo betong rasade över två arbetare. Båda skadades men överlevde. En annan allvarlig olycka inträffade förra sommaren då en bomlift föll. Arbetaren som stod i personkorgen fyra meter upp skadades, men överlevde.
– Båda olyckorna kunde ha slutat mycket värre. Riskerna är så stora att det är tillfälligheter som avgör om det blir en incident eller en dödsolycka, säger arbetsmiljöinspektör Christian Lönnström till Byggnadsarbetaren.
Trots att Trafikverket säger att det är viktigt med öppenhet har tidningen inte fått besöka arbetsplatserna och prata med byggnadsarbetarna.
Citytunneln är en ny pendelstågstunnel under Stockholm som beräknas kosta 17 miljarder kronor. Bygget är uppdelat i åtta olika entreprenader. Samtliga är olycksdrabbade.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.