Foto: Flickr/Linh Nguyen
Foto: Flickr/Linh Nguyen

En fjärdedel av personalen i landets förskolor saknar helt utbildning för arbete med barn, visar en ny rapport från Skolverket. Och skillnaden mellan kommunala och fristående förskolor är stor.

Fler än var tredje anställd på fristående förskolor saknar utbildning för att arbeta med barn, enligt ny statistik från Skolverket.

I fristående förskolor saknar hela 37 procent utbildning, att jämföra med 22 procent i de kommunala förskolorna.

– Alla huvudmän är ju ansvariga för att förskolorna håller kvalitet, och forskningen visar att den främsta kvalitetsfaktorn är just utbildning. Arbetsgivarna måste satsa mer för att göra yrket attraktivt, säger Magdalena Karlsson, undervisningsråd på Skolverket.

Hon har själv arbetat som förskolelärare i många år, och har sett en markant skillnad i hur outbildad och utbildad personal hanterar barnen.

– Det krävs kunskap för att kunna förstå läroplanen och också omsätta den i praktiken. Det är inte så lätt som man kanske kan tro att göra det roligt och stimulerande för barn att lära sig om natur och teknik. Och förskolan är ju till för barnen, annars behöver vi inte ha den.

Magdalena Karlsson tror att en anledning till att de fristående förskolorna har högst andel outbildad personal kan vara kostnadsfrågan.

– Det är det säkert. Sedan upplever nog personalen det som säkrare att ta anställning i offentlig verksamhet också och söker sig dit i stället.

Kristina Mårtensson, samhällpolitisk chef på Kommunal som är facket för barnskötare, säger att man längre drivit frågan om att höja kompetensen inom förskolan. Det största problemet är att visstidsanställningarna ökar dramatiskt vilket gör att färre utbildade söker sig till jobben, säger hon.

Och även när det kommer till visstidsanställningar skiljer det sig stort mellan kommunala och fristående skolor. Bland barnskötarna inom den offentliga barnomsorgen var 36 procent tidsbegränsat anställda under 2015, jämfört med hela 44 procent bland barnskötarna som var anställda av privata företag, enligt Kommunals rapport. 

– Det har också länge funnits en trend där man ifrågasatt huruvida barnskötare ens ska finnas inom förskolorna, man har fokuserat på just förskollärarna. Så då är det klart att folk inte söker sig till barnskötarutbildningar, säger Kristina Mårtensson.

Hon säger dock att trenden nu vänt, vilket hon välkomnar.

– Förskolan har inte bara ett pedagogiskt uppdrag utan också ett omsorgsuppdrag. Därför är det jätteviktigt att vi också har just barnskötare, som genom utbildning lärt sig barns särskilda behov och hur de reagerar, ute på våra förskolor.

I samband med att Skolverket presenterar statistiken har man också tagit fram stödmaterial till förskolorna, med riktlinjer för hur de kan arbeta vidare med kompetensutveckling. 

Fakta
42 procent av personalen inom förskolan har förskollärarexamen
21 procent har gymnasieutbildning för arbete med barn
10 procent har viss pedagogisk utbildning, så som högskoleutbildning utan examen eller gymnasial utbildning utan slutbetyg.
3 procent har lärar– eller fritidspedagogexamen
24 procent saknar utbildning helt