Fyra procent av grundskolorna tar emot en tredjedel av alla nyanlända elever. Många skolor tar inte emot en enda – det visar en granskning som Dagens Nyheter har gjort.
Enligt siffror från Skolverket fanns det förra året 44 868 nyanlända elever som är fördelade på 4 778 grundskolor. Men fördelningen av eleverna är mycket ojämn. Drygt 14 000 elever är fördelade på endast 200 skolor. Det innebär att fyra procent av skolorna utbildar en tredjedel av alla nyanlända barn, rapporterar Dagens Nyheter.
1 207 skolor hade inte en enda nyinvandrad elev.
– Det hänger ihop med bostadssegregationen och var kommunerna kan anvisa boenden för de nyanlända. Det förstärker en redan problematisk situation, säger Pia Enochsson, utvecklingschef på Skolverket, till Dagens Nyheter.
I flera kommuner har man tagit fram system som ska fördela nyanlända elever mellan skolorna i kommunen. Södertälje är en sådan – kommunen har länge haft ett stort mottagande. Där informeras familjer om att de har möjlighet att välja en skola som inte nödvändigtvis ligger närmast hemmet, men där en särskild beredskap finns för att ta emot deras barn. Södertälje kommun har sett att de flesta föräldrarna följer rekommendationerna. När en skola har tagit emot många nyanlända, flyttas beredskapen till en annan.
– På så sätt får inga enskilda skolor ett permanent mottagningsansvar. Just nu ligger beredskapen på centrala skolor som tidigare inte haft ett lika stort mottagande. Det är ett sätt att bryta segregationen, säger Monica Sonde, grundskolechef i Södertälje.
Många kommuner har förberedelseklasser för nyanlända på vissa utvalda skolor, där eleverna främst lär sig svenska. Men Skolverket menar att många elever stannar i förberedelseklasserna allt för länge. Därför träder en ny lag i kraft vid årsskiftet som innebär att en nyanländ elev bara ska få gå i en förberedelseklass i två år innan hen ska medverka i den ordinarie undervisningen.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.