Tre fackförbund har tillsammans kallat Spotifys företrädare till förhandlingar om kollektivavtal. Under torsdagsmorgonen ställde de sig utanför musikföretagets huvudkontor för att informera anställda om facket.
Det är en kall aprilmorgon när de tre fackförbunden Unionen, Sveriges Ingenjörer och Akavia ställer upp flaggor och knyter upp ballonger utanför entrén till Spotifys huvudkontor i Stockholm. Det är dagen efter att fackförbunden skickat in en begäran till Spotifys företrädare om förhandlingar. De och deras medlemmar på musikföretaget vill ha kollektivavtal.
— Vi har skickat en förhandlingsbegäran och folk vet inte alltid vad det är. Det låter kanske allvarligt, så vi är här för att svara på frågor, säger Björn Larm, gruppchef på Unionen Stockholm.
Medan vi står utanför den automatiska dörren trillar Spotifymedarbetare in. Några verkar nyfikna och får en påse, andra går bara förbi. Snöblandat regn börjat stundvis falla, så vädret bjuder kanske in för att stanna och prata.
— Vi är här för att fackklubben inte får utföra fackligt arbete under arbetstid. De har blivit stoppade förut, säger Björn Larm.
Fackligt arbete i techbranschen
Unionen har under en längre tid fört ett fackligt arbete gentemot Spotify, men det var först i höstas som fler medlemmar engagerade sig. Klarna gjorde nedskärningar och många sades upp, vilket gjorde techbranschen i Sverige orolig. När Spotify själva vid årskiftet gick ut med att de skulle varsla sex procent av sina anställda ökade det fackliga engagemanget än mer.
— Många tänker att techbolagen är fantastiska arbetsplatser, men de är som vilket företag som helst. Techbolagen själva har en tendens att fortfarande ha mindsetet av start-ups när de egentligen har utvecklats till stora internationella företag, säger Björn Larm.
Ett samarbete på detta sätt mellan tre fackförbund är inte vanligt. Nu hoppas de att, om förhandlingarna med Spotify går bra, detta ska få fler inom techbranchen att engagera sig fackligt.
— Det är en del av det moderna arbetslivet att ha kollektivavtal, det hör inte till svunna tider. Den här modellen är rustad även för framtiden, säger Ola Sundström, enhetschef på Sveriges Ingenjörers förhandlingsavdelning.
Kan bli förebild
Caroline Lindeberg, förhandlare på Akavia, menar att Spotify är en arbetsgivare med bra villkor, men att ett kollektivavtal skulle innebära att de villkoren består över tid.
— Spotify är en stor och viktig aktör för Sverige, ett varumärke som syns. Om de går i bräschen för kollektivavtal skulle det ge signaler till andra företag och visa för världen att de värnar för sina anställda, säger hon.
Maria Nilsson är ordförande för Unionen Stockholm. Hon menar att arbetsgivare ofta glömmer bort att ett kollektivavtal är bra för båda parter, inte bara den anställda.
— De behöver inte uppfinna hjulet, vi har det redan i form av olika bra lösningar. Den svenska modellen bygger på kollektivavtal och det är tråkigt när stora svenska företag inte tycker att det är nödvändigt, säger hon.
Dagens Arena har sökt Spotify.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.