Sedan år 2007 har nystartsjobben i taxibranschen femdubblats. Flera åkerier bygger hela verksamheten på nystartsbidrag. ”Det är inte konkurrens på lika villkor”, säger föraren Sten-Åke Rydin.
Förra året beviljades nästan 2 500 personer nystartsbidrag för att börja jobba som taxichaufför, rapporterar Sveriges radio. Det är fem gånger så många som år 2007, då det blev möjligt att få nystartsbidrag i taxibranschen. Det är en bidragande faktor till att antalet förare har ökat, med sänkta intäkter per taxibil som konsekvens.
– Ska man konkurrera och ha en fri avreglerad marknad så ska man konkurrera på lika villkor. Så är det ju inte om vissa bolag har bidragspengar och andra inte har det, säger Sten-Åke Rydén som kör för Taxi Stockholm, till radion.
Sedan 2007 har 10 000 personer haft nystartsjobb i branschen. Att jämföra med 16 500 som är det totala antalet taxibilar i Sverige. Flera åkerier bygger hela sin verksamhet på nystartsbidrag. Arbetsförmedlingen granskar nu nystartsjobben i taxibranschen.
– Vi är medvetna om att det finns risker, att det förekommer oegentligheter och att det förekommer risk för snedvridande av konkurrens, säger Jeanette Azinovic som är chef på enheten tjänster och program, på Arbetsförmedlingens huvudkontor.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.