Skolsegregation Barn från en välbärgad släkt får högre betyg i skolan, visar en ny studie.
Barn som har rika föräldrar och far- och morföräldrar har högre slutbetyg från grundskolan. Det visar en ny studie från IFAU, institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering.
Studien bygger på registerdata över hela befolkningen och forskarna har studerat sambandet mellan släktens förmögenhet och barnens medelbetyg i årskurs nio. Man har också tagit hänsyn till andra faktorer som exempelvis utbildningsnivå, yrke, inkomst och vilken skola barnet går på.
– Vi kan se ett betydande samband mellan barnens betyg och föräldrars samt far- och morföräldrars förmögenhet. När det gäller far- och morföräldrarna kan vi dessutom se att förmögenheten är minst lika viktig som utbildningen. Detta är samband som man inte har dokumenterat tidigare, säger Martin Hällsten, universitetslektor och docent i sociologi vid Stockholms universitet.
Martin Hällsten säger vidare att det är intressant att se till just förmögenhet eftersom det finns stora förmögenhetsskillnader samhället.
– Förmögenhet är en dimension av ojämlikhet som man inte varit lika inriktad på att utjämna i jämförelse med till exempel inkomstskillnader.
Varför barn från en rik släkt presterar bättre i skolan vet inte forskarna.
– Forskarna spekulerar kring detta i studien. En förklaring skulle kunna vara att det finns en stark kultur inom familjen. Om man har lyckats erhålla en förmögenhet har man ett övertag gentemot andra familjer som man vill behålla över generationer. Och det kan man göra med hjälp av utbildning. Det skulle också kunna vara så att det finns faktorer som vi inte kan mäta som korrelerar med förmögenheten.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.