
Utställning Stadsmuseet i Stockholm visar en historia vi borde lära mer av.
Litet och lågt i tak. En kökssoffa med tvätt hängande på en lina mitt i köket. En tavla broderad med texten ”Gud är vår tillflykt och starkhet, en hjelp i bedröfvelserna väl bepröfvad.” från Psaltaren. Öppen spis och en gammal byrå med en liten spegel ovanpå.
Modellen av en arbetarbostad i Södra stadshuset år 1900 är en av många bilder av Sveriges huvudstad man kan se på utställningen ”Nya Stockholm – sekelskiftet 1900”.
På väg in i Stadsmuseet slås jag av hur mäktigt det känns med den stora byggnaden redan utanför. När jag går in på Stadsmuseet kan jag inte minnas den senaste gången jag var på ett museum. Historien börjar på vägen upp i trapporna med affischer om fattigdom, rösträtt, Sveriges första rulltrappa och första världskriget.
När jag går in på utställningen är det mörka, dova färger i rummet. Det finns väldigt många texter och objekt som visar på ett bra sätt hur det kunde vara att leva på den tiden. Det går att läsa gamla brev, se kläder som bars på den tiden. På en pelare syns flera affischer med reklam för allt från hattar till bilar.
Mäktig arbetarhistoria
Det är mäktigt att få se riktig arbetarhistoria. Att få läsa om hur arbetare har byggt upp Sverige på riktigt, se bilder och bli imponerad av historierna om otroliga kvinnor, som jag inte hört talas om tidigare.
Det känns som att vi normalt sett inte pratar tillräckligt om arbetarna. De som har byggt upp Sverige. Här får vi läsa och se bilder på dem, vilka uppoffringar de gjorde och hur oerhört starka de var. Det är inspirerande. Utan deras hårda arbete hade vi inte haft den moderna infrastrukturen och de framsteg vi i dag tar för givna.
Deras hårda arbete formade hela vårt samhällssystem, våra värderingar och vår kultur.
Vi får läsa om trångboddhet som tvingade barnen ut på gatorna. Ligapojkar drog runt, slogs och ägnade sig åt småstölder. Det var fler kvinnor än män i Stockholm under 1900-talet. Fyra av tio vuxna kvinnor var ogifta och 15 procent av barnen föddes utanför äktenskap.
De rika övergav Norrmalm, Gamla Stan och Skeppsbron och flyttade till Strandvägen och närliggande kvarter. Södermalm och Kungsholmen var arbetarstadsdelar.
Bland bilder som föreställer arbetare ute på gatorna finns texten:
”Spriten flödar över staden. Stark oro över moraliskt förfall blossar upp. Gängkriminalitet, prostitution, lösdriveri och missbruk debatteras. Den växande stadens nyinflyttade arbetare ses inte bara som en tillgång utan omtalas också som ett socialt problem. Tempot höjs. Vissa känner olust inför det nya och nostalgi kring den stad som försvinner.”
Jag tror inte att många är medvetna om vilken resa Stockholm har gjort. Resan till att bli den stora huvudstad den är i dag.
På Stadsmuseet möts jag av oväntat många som har kommit för att se utställningen.
Tanken om att det skulle vara ganska lugnt en onsdag förmiddag var fel, det är allt från småbarnsföräldrar till skolungdomar och äldre som är på besök denna blåsiga dag.
Första kvinnliga chefen
Kvinnorna är en genomgående del av utställningen. Att se bilder och läsa om personer som Agnes Lagerstedt som var folkskollärarinna var inspirerande. Hennes livsprojekt blev att förbättra levnadsstandarden för många. Hon bildade ett byggföretag med flertalet hus, små men moderna lägenheter med badrum och rinnande vatten. I utställningen gick det också att läsa om Alma Haag som var en av Sveriges första pressfotografer och första kvinnan i chefsposition på Dagens Nyheter.
Arbetare som satte upp lappar med texten ”Arbetare! Köp ej bröd från Schröders bageri, så länge han driver sitt bageri med strejkbrytare och oorganiserat slödder.”
Arbetsgivare som eftersökte sina arbetare i Dagens Nyheter när de inte dök upp på arbetet. Klockade deras toalettbesök och avskedade de som anslöt sig till fackföreningen.
Trots att vi är i en helt annan, modernare tid i dag, med andra samhällsproblem, går det osökt att se likheter med utmaningarna i dagens Sverige.
Att bli bättre på vår historia kommer förmodligen att hjälpa oss framgent. Saker återkommer, med gängkriminalitet och allt som går snett i samhället, men vi bygger upp oss igen. Det är också något vi kan lära av vår historia.
Jag trodde inte att museum var en grej för mig, men det är det.
Gå på fler utställningar.
Sara Benabdellah är praktikant på Dagens Arena från Aftonbladets ledarskrivutbildning
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.