upphandling Under 17 års tid har samma företag levererat nummerplåtar åt Transportstyrelsen, och i de senaste två upphandlingarna fanns inga konkurrenter alls. Samtidigt har företaget en vinstmarginal på 50 procent.
Det är Dagens Industri som kan berätta att Transportstyrelsen sedan 2001 anlitat ett och samma företag, Scandinavian Motorcenter, SMC, baserat i Danderyd, för att leverera nummerplåtar till fordon åt dem.
– Anledningen till att vi har vunnit de två senaste gångerna är för att vi är det enda bolaget som har lämnat in anbud, säger Anders Eriksson, vd för SMC till Dagens Industri.
Verksamheten med att leverera skyltar till Transportstyrelsen har blivit mer och mer lönsam, år för år för SMC, vars totalt dominerande kund är svenska staten. De tre senaste räkenskapsåren tjänade bolaget så mycket som hälften av varje krona de sålde för. Bolagets vd förklarar det här med deras stora volymer och effektiva produktion.
Vid utgången av 2017 rymde kassan över en kvarts miljard kronor, och under de här 17 åren har bolaget delat ut totalt 250 miljoner kronor till ägarna.
Medan bolaget sedan 2009 också är leverantör till Norges motsvarighet till Transportstyrelsen märks stora skillnader i lönsamhet. Trots att volymen av skyltar till Norge står för 70 procent av den som levereras till Sverige, står det kontraktet bara för en femtedel av SMC:s totala intäkter.
Transportstyrelsen uppger för Dagens Industri att de är mycket nöjda med SMC:s produkter, men medger att vinstmarginalen ser väldigt hög ut, med tanke på att det är offentliga medel som används.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.