Hamnkonflikten Efter år av konflikt i Göteborgs hamn verkar en lösning vara i sikte – Transportarbetarförbundet tror att Hamnarbetarförbundet vill gå upp i dem.
Det meddelar Peter Wistén, avtalssekreterare på Transportarbetareförbundet på förbundets hemsida.
Han skriver i ett pressmeddelande att Hamnarbetarförbundet, LO och Transport under de senaste månaderna haft ett antal möten och att Hamnarbetarförbundet har sagt att de är villiga att teckna ett hängavtal, och på lång sikt gå upp i Transport:
»Det har varit konstruktiva diskussioner kring en komplicerad och viktig fråga. Vi tolkar Hamnarbetarförbundets kommunikation under måndagen som att man nu uttrycker en avsikt att gå upp i Transport och initialt teckna ett hängavtal som innebär fredsplikt. Det är vi naturligtvis positiva till. Hamnarbetarna behöver finnas under ett och samma förbund. Förhoppningsvis kommer detta att leda till att det blir lugn och ro i hamnarna i Sverige och lugn och ro för alla våra medlemmar.«
–När vi läser pressinbjudan från Hamnarbetarförbundet så tolkar vi det som att de vill bli en del av oss. Men vi vet inte vad de kommer säga på sin presskonferens imorgon, säger Maria Arkeby, kommunikationschef Transportarbetareförbundet
Hamnarbetarförbundet har tidigare varit fast beslutna om att de vill ha en trepartslösning. Ett hängavtal ger förbundets medlemmar samma rättigheter och skyldigheter som Transports medlemmar, men utan att de har samma chans att förhandla om hur avtalet ska se ut.
Läs mer: Avgrundsdjup klyfta mellan facken
Erik Helgeson på Hamnarbetarförbundet vill inte kommentera varken den eventuella uppgörelsen eller utskicket och hänvisar till förbundets presskonferens som äger rum under onsdagen den 21 mars.
Även Amanda Kappelmark, som jobbar på fackförbundets kansli, hänvisar till morgondagens presskonferens, men säger samtidigt att de inte skickat ut någon annan information till Transport än den som ligger ute på hemsidan.
– Vi har inte skickat någon annan information till Transport än den som ligger ute på hemsidan. De vet inte mer än du. Vi kommer vänta med att ge våra kommentarer till pressträffen.
Konflikten i Göteborgs hamn tog fart för två år sedan efter att APM Terminals tog över driften av hamnen. APMT uteslöt Hamnarbetarförbundet från förhandlingar eftersom företaget inte ansåg att förbundet var den den legitima avtalspartnern.
Läs mer: LO säger inte strikt nej till lagändring
Hamnarbetarförbundet ville gärna teckna kollektivavtal med APM Terminals, som då hänvisade till att de redan hade ett kollektivavtal – med Transportarbetarförbundet.
APM Terminals menar att de tecknade kollektivavtal med Transport eftersom att bransch- och arbetsgivarförbundet Sveriges Hamnar traditionellt tecknar rikstäckande branschavtal med det fackförbundet.
Alla parter har sagt att de vill se en lösning på problemet. Men hur en sådan lösning ska se ut har varit desto svårare att komma överens om.
Låsningen mellan konfliktens parter har varit massiv. Konsekvenserna har varit, och är, digra. Hamnen och den svenska exporten har förlorat pengar, människor har blivit uppsagda från säkra anställningar som bytts mot timanställningar, och strejkrätten kommer eventuellt inskränkas.
Läs mer: Strejkrätt kan begränsas för konkurrerande fack
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.