Klimat Black Friday, Singles Day och julhandel – storkonsumtionens tid är här. Samtidigt som våra utsläpp måste minska radikalt för att klara 2-gradersmålet. Men det finns krafter som vill visa på alternativen, att det går att konsumera hållbart.

På fredag är det Black Friday, den importerade shoppingdagen från USA, som ökar såväl fackhandel som e-handel markant. Under förra årets Black Friday-dygn shoppade svensken för över 5 miljarder, en omsättningsökning med 20 procent från året innan.

Bild med information på Black Fridays miljöpåverkan

 

I Sverige kunde man i år också ta del av erbjudanden under Singles Day, en shoppingdag för singlar som framförallt är stor i Kina. Dess spridning och popularitet i Mittens rike bidrar till att Singles Day är flerfaldigt större än Black Friday, mycket på grund av den kinesiska e-jätten Alibaba. Under Singles Days 24 timmar sålde Alibaba för mer än 140 miljarder kronor.

Samtidigt har det under hösten kommit flera klimatrapporter som tydligt visar på kopplingen mellan vår överkonsumtion och klimatförändringarna. För att världen ska klara 2-gradersmålet krävs en omställning till radikalt minskade koldioxidutsläpp inom 11 år.

Läs mer: Det här händer vid 1-5 graders temperaturhöjning

Läs mer: Därför är det livsviktigt att 1,5-graders målet nås

Även den svenska konsumtionen bidrar till att de svenska utsläppen motsvarar 4,2 jordklot och den svenska konsumtionen fortsätter slår rekord.

Just nu står julhandeln för dörren, och även den spås gå bättre än förra året och alla andra år innan det.

Källa: Svensk Handel

 

I ett försök att visa på alternativ går idag White Monday av stapeln för andra året i rad. En dag som uppmuntrar hållbar, cirkulär konsumtion istället för nykonsumtion och shoppinghets.

– Vi vill visa på ett alternativ till nykonsumtionen och en lösning på Black Friday. Vi behöver inte en dag som uppmuntrar till överkonsumtion, utan vi behöver börja konsumera hållbart,  säger Alexandra Davidsson från Medveten Konsumtion som är en av talespersonerna för »den vita måndagen«

White Monday startade förra året och lockade då omkring 30 företag och influencers att delta. I år är det över 130 aktörer som deltar och målet är att göra det lätt för konsumenten att välja en mer hållbar konsumtion.

– Vi vill visa upp att det går att konsumera i samma utsträckning som nu men utan att det leder till mer avfall. Vi tror inte att vägen framåt är att säga att till människor att de inte får shoppa, det har vi försökt och det funkar inte. Därför uppmuntrar vi istället att innan du köper en ny julklapp, kolla om den finns begagnad. Eller ge bort ett presentkort på att hyra verktyg under ett år, om du nu ska renovera lägenheten, säger grundaren och talespersonen Henning Gillberg.

White Monday samlar information och erbjudanden på en hemsida och se till att alla företag, influerare och organisationer som deltar i manifestationen under en dag samlat talar om cirkulärekonomi. Om alla pratar om det på samma dag blir det enligt Henning Gillberg mycket enklare för konsumenten att göra rätt.

– Jag skulle till och med säga att det inte bara blir enkelt för oss konsumenter att göra rätt, det blir till och med svårt för oss konsumenter att göra fel, tillägger Alexandra Davidsson.

Nästa år är målet att ta dagen ut till Europa.

– Jag ska bara lära mig franska och tyska först, säger Henning Gillberg.

Henning Gillberg och Alexandra Davidsson, White Monday

 

Men det är inte bara White Monday som står till buds för den som vill markera sitt ogillande mot Black Friday. Redan för 26 år sedan etablerades Buy Nothing Day, en köpfri dag, i Kanada. Ansvariga för dagen i Sverige är en Medveten Konsumtion, och även om dagen till skillnad från White Monday uppmuntrar till att inte konsumera någonting alls under hela Black Friday så är det långsiktiga syftet att uppmärksamma en mer sund och hållbar konsumtion.

Talesperson Patrik Olsson menar att om vi konsumerar mindre kan vi uppnå miljömålen.

– Köp mindre och lev mer! Om vi köper mindre kan vi klara miljömålen, vi får mer tid till livets alla gratisnöjen och färre pressas att skuldsätta sig. Man kan till exempel meditera och få köpfri lycka helt gratis. Låt En köpfri dag vara startskottet för en ny livsstil med frivillig enkelhet.

Läs mer: Det här händer vid 1-5 graders temperaturhöjning

Karin Lexén, Naturskyddsföreningens generalsekreterare, säger att en cirkulärkonsumtion är en del av lösningen, men inte hela. Exempelvis är det viktigt att veta det som cirkulerar är lämpligt för cirkulation.

– Om vi tar plast till exempel, så är det viktigt att veta vad för kemikalier den innehåller innan vi skickar in den en delnings- eller cirkulärekonomi. Även just delningsekonomi, där man återvinner och fler delar på grejer eller tjänster, är ett komplement till den cirkulära ekonomin.

Vad som enligt Karin Lexén är tydligt är att den totala användningen av produkter måste minska och att tänket måste gå från att vara linjärt till att vara mer cirkulärt.

När Sveriges totala utsläpp räknas ihop, utsläppen från produktion av varor och tjänster som konsumeras i Sverige och utsläppen från svenskars resor, blir det mer än dubbelt mycket som de officiellt redovisade nationella utsläppen.

De mest klimatpåverkande delarna av den privata konsumtionen utgörs av livsmedel, transporter, boende samt kläder och skor.

Hushållens totala konsumtion i Sverige, 2015, i procent. Källa: Konsumtionsrapporten
2016, Göteborgs universitet.