Stockholms pågående spårvägssatsningar är mycket dyra jämfört med andra spårvagnsprojekt i Europa. Slutnotan för första delen av Spårväg city blir 67 procent mer än planerat. Det skriver Svenska Dagbladet idag.
I augusti förra året inleddes byggandet av Spårväg city i huvudstaden. Detta efter politisk oenighet om huruvida man borde satsa på spårväg eller tunnelbana i Stockholmsregionen. Den borgerliga majoriteten i Stockholms stadshus är positivt inställda till en utbyggnad av spårvagnsnätet, medan S i höstens valrörelse propagerade för en utbyggnad av tunnelbanan.
Nu har dock projektet Spårväg city stött på stora tekniska svårigheter, och budgeten har skenat iväg kraftigt. Slutnotan för den första etappen beräknades vara 228 miljoner. I stället kommer den totala kostnaden sannolikt att landa på runt 380 miljoner – en kostnadsökning på runt 67 procent.
De höga kostnaderna verkar inte vara någon engångsföreteelse. I en rapport som SL själva beställt konstateras det att kostnaderna för Stockholmsprojekten är väsentligt högre än andra jämförbara spårvägsbyggen i Europa.
Socialdemokraterna i Stockholm reagerar nu på de skenande kostnaderna.
– Detta har varit ett högriskprojekt sedan start. Trots att det saknades nödvändiga kalkyler om Spårväg City överhuvudtaget var samhällsekonomiskt lönsam tryckte Moderaterna på startknappen, säger Helene Hellmark Knutsson, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna i ett pressmeddelande.
I SL:s plan till och med 2020 finns sex nya spårvägar inplanerade, men ingen utbyggnad av Stockholms tunnelbana.
Enligt en utvärdering gjord på uppdrag av Stockholms Handelskammare som presenterades i somras är tunnelbanan den billigaste formen av kollektivtrafik per passagerare, om man räknar in kostnader för investeringar, drift och fordon.
Läs hela Svenska Dagbladets artikel här.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.