Elin blev omplacerad till en sämre tjänst efter föräldraledigheten. Nu driver DO hennes fall som ska upp i Arbetsdomstolen. ”Tidigare har jag alltid fått positiv feedback, nu sa de att jag inte är kompetent nog”
Elin är i 30-årsåldern. Hon hade arbetat i många år på samma företag i fordonsbranschen, när hon kom tillbaka från föräldraledighet med sitt andra barn.
– När jag skulle komma tillbaka till mitt jobb fick jag inte komma tillbaka till samma tjänst, utan fick en mycket sämre tjänst, säger Elin, som egentligen heter något annat.
Hon har svårt att se någon annan anledning till omplaceringen än att hon hade barn.
– De sa att ”vi tror inte att du klarar av ditt gamla jobb, du kommer vara borta mycket”. Jag hade gjort klart för dem att jag vill jobba heltid så det kändes underförstått att beslutet bara byggde på att de tänkte att jag skulle vabba mycket.
Sedan ändrade arbetsgivaren delvis förklaringen, och sa att beslutet berodde på en omorganisation och att hennes gamla tjänst delvis förändrats. Det kom till fler nya förklaringar.
– Tidigare har jag alltid fått så positiv feedback på allt, nu börjar de säga att jag inte är kompetent nog för mitt jobb även om kunder och kolleger har sagt jag är den bästa på de här uppgifterna.
När Elin kom tillbaka till jobbet efter föräldraledigheten hade hon redan anmält till DO. Först blev hon medlem i facket, som gav henne råd, men inte kunde driva hennes fall eftersom hon inte varit medlem tillräckligt länge. Istället hittade hon DO efter några googlingar.
– Jag ringde först och frågade, och de sa att de inte utreder så många fall på grund av tidsbrist. Men jag chansade och anmälde, och de valde att gå vidare med mitt fall.
Under tiden var Elin tillbaka på jobbet och försökte få ett svar. Vid ett möte, där hon ångrar att hon inte stod på sig om att få ta med en kollega som vittne, talade ledningen klartext.
– Jag frågade: vad händer om jag inte accepterar den nya tjänsten? Då sa de: då skriver vi det om att du får a-kassa från början, alltså en uppsägning.
Så småningom blev Elin uppsagd av andra skäl, eftersom företaget fick ekonomiska problem. Nu arbetar hon sin sista vecka, innan hon börjar en ny tjänst i en annan bransch.
DO beslöt att kräva diskrimineringsersättning av arbetsgivaren. Först då ringde chefen upp Elin.
– Han sa ”vi har väl inte varit så dumma”, och försökte få mig att ta tillbaka anmälan. Han sa att jag sätter företaget i konkurs genom ersättningen de krävdes på. Det var jättejobbigt. Men många sa till mig att egentligen är det här en väldigt liten summa.
Eftersom företaget inte har betalat ska fallet upp i Arbetsdomstolen. Elin kommer själv inte medverka vid förhandlingen.
– DO tar hand om princip allting. Jag har haft en supertrevlig handläggare på DO som verkligen har stöttat mig mycket och frågat om han har förstått rätt.
Hur har det varit att vara kvar på arbetsplatsen sedan du anmält dem?
– Det var jobbigt just den veckan då de fick beskedet. Men jag har bra kolleger som är på min sida.
Det har varit en stressig och energikrävande period, säger Elin, och särskilt att behöva kämpa mot ledningen:
– Att jag har behövt hålla fast vid min ståndpunkt och argumentera för att få tillbaka mitt jobb, vilket jag inte tycker jag borde behöva. Man går och funderar på varför det blev så här.
En lärdom hon tar med sig är det är bra att vara medlem i facket.
– De hjälpte mig nu när jag blev uppsagd. Innan har jag kanske varit lite naiv, tänkt att vi bor i Sverige, diskriminering händer väl inte här.
En annan lärdom är att ha konversationer skriftligt som kan bli bevisning.
– Och när jag har pratat med dem på telefon har jag en app som spelar in samtalet. Så det inte försvinner och de påstår att de aldrig har sagt det de sagt.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.