Strejkvakterna Sebastian Qvist och Kaj Hynninen utanför Teslas servicecenter i Segeltorp.

Tesla IF Metalls strejk på Teslas verkstäder i landet har nu pågått i 16 veckor. Utanför verkstäderna står strejkvakter dagtid för att observera och informera. Dagens Arena har besökt strejkvakterna utanför Teslas serviceverkstad i Segeltorp i södra Stockholm.

Det är en slaskig och mulen torsdag i Segeltorp i södra Stockholm. Där ligger en av Teslas serviceverkstäder. Vid rondellen framför hänger en banner där det står ”Vi kräver kollektivavtal”. Fyra personer med konfliktvästar i neongult rör sig runt staketet, nästan som att de patrullerar. Två av strejkvakterna är Kaj Hynninen och Sebastian Qvist som tagit sig dit från Scania i Södertälje. För Sebastian Qvist är det första passet medan Kaj Hynninen gör sitt tredje.

– Det är en väldigt stor kontrast mellan Tesla och Scania. Vi har jättebra avtal och en arbetsgivare som är väldigt samarbetsvillig med facket. Här verkar det vara helt motsatt, säger Kaj Hynninen.

Teslas servicecenter i Segeltorp. Foto: Elsa Åberg

 

Kaj Hynninen har varit förtroendevald för IF Metall på Scania sedan 2014. För Sebastian Qvist är det relativt nytt, han har varit det sedan 2022. De båda anser att konflikten är viktig för att skydda den svenska modellen.

– Det är första gången jag är med i en konflikt och det är spännande, säger Sebastian Qvist.

Även för den lite mer rutinerade Kaj Hynninen är det den första konflikten han varit med om som facket står bakom.

– Ja, det är häftigt faktiskt. Jag var med 1989 när vi hade en vild strejk, men då var ju inte facket bakom. Men ja, det är min andra konflikt inom arbetarrörelsen, säger Kaj.

”Tesla blir tvungna att att skriva avtal”

Runt staketen vid Teslas verkstad sitter skyltar uppsatta som informerar om Elektrikernas blockad mot företaget. Blockaden är en av tio aktiva sympatiblockader som bland annat lett till att sopor inte hämtas, bilar inte lastas  av vid svenska hamnar och post inte levereras.

– Jag tycker det är jätteskönt att alla verkligen ställer sig upp och försvarar vår modell. Det visar hur viktig den svenska modellen är för oss, säger Kaj Hynninen.

 

Även om Segeltorp säkerligen är varmare än till exempel Umeå där det också står strejkvakter utanför en verkstad så har vädret i Stockholm varit kallt de senaste fyra månaderna. Trots minusgrader och slask har passen generellt varit bemannade av frivilliga IF Metall-medlemmar. Kaj och Sebastian anser att den stora nyttan med strejkvakter är att de syns.

– Nu har ju hela landet fått upp ögonen för den svenska modellen. Nu börjar alla förstå vad det handlar om egentligen. Så det har gjort skillnad. Tesla blir tvungna att skriva kollektivavtal, för vi kommer inte ge upp, säger Kaj.