Trots allt tal om rekord – julhandeln har minskat i betydelse under hela 2000-talet.
Svenskarna verkar bry sig allt mindre om julen som köpfest. I veckan kom visserligen handelns egna traditionella julevangelium – prognosen att julhandeln slår rekord i år igen.
Julhandeln ökar med 2,5 procent år 2014 enligt Handelns utredningsinstitut, HUI. Men faktum är att vår totala handel under året växer ännu mer, 3 procent. Julen får allt mindre relativ betydelse för handeln.
Dagens Arena kan visa att julhandeln som andel av den samlade detaljhandeln minskat hela 2000-talet. Julen blir allt mindre viktig som köpfest.
Dagens Arena har jämfört december-handeln, det vill säga så som HUI definierar julhandeln, med övriga årets handel. Sedan år 2000 finns en tydlig trend nedåt: julhandeln står för en allt mindre del av årets totala handel.
Under 1990-talet låg julhandeln på drygt elva procent av den totala detaljhandeln. Sedan 2008 ligger julhandeln i stället på mindre än 10,5 procent av årets detaljhandel. Julhandeln tycks särskilt minska i krisår: 1992 (finanskrisen), 2000 (it-bubblan) och 2008 (finanskrisen).
– Det har blivit mer jämnt fördelat över året. Konsumenterna har mer pengar över i plånboken, vilket gör att man inte bara behöver unna sig till jul utan kan konsumera när som under året. Vissa branscher säljer mer på nätet. Det är en förklaring inom leksakshandeln och bokbranschen, säger Carin Blom på Handelns utredningsinstitut.
Har julen blivit mindre viktig som köpsäsong?
– Till viss del är det så om man ser krasst på siffrorna. Julhandelns andel har minskat något, säger hon.
Fakta/Julhandelns andel av årshandeln
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.