SPEL Spelbolagen Mr Green och Karl Casino har skickat reklam till personer som stängt av sig från spelande. Nu riktar Konsumentombudsmannen skarp kritik mot bolagen och hotar med vite på två miljoner vardera om reklamutskicken fortsätter.
45 457 personer har i dagsläget registrerat sig på Spelinspektionens nationella självavstängningsregister Spelpaus. Där kan den som oroar sig för sitt spelande stänga av möjligheten att spela och att få spelreklam.
Trots det har spelföretagen Mr Green och Karl Casino fortsatt skicka ut reklam till avregistrerade spelare. Inte ok, har Konsumentombudsmannen (KO) nu slagit fast.
– Lagen är mycket tydlig på den här punkten. Tanken är att spelare som vill pausa eller sluta spela helt ska skyddas från direkta uppmaningar att spela och från att få reklam direkt i mobilen eller via mejl, säger Johanna Nyblom, processråd vid KO, i ett pressmeddelande.
Läs mer: Färre spelmissbrukare söker hjälp
Licencierade spelbolag är skyldiga att stänga av både direktreklam och spel för den som registrerat sig i Spelpaus. Både Mr Green och Karls Casino har svensk spellicens men sina säten på Malta.
Just aggressiv spelreklam är något som socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi (S) nyligen lyfte fram som ett problem som behöver åtgärdas vid en presskonferens om omregleringen av spelmarknaden.
Däremot är det oklart om just regleringen av spelmarknaden verkligen har stoppat spel på olicensierade bolag. Det finns en hel marknad med olicensierade alternativ som fortfarande riktar sig till svenska kunder. Vilket Sverige borde ta tag i, menar Bruno Berlafa, Affiliate manager för Dreamz.com och en del av teamet bakom bästabettingsidorna.se, i ett debattinlägg:
»Vad görs för att hindra dessa spelbolag att från att få fler marknadsandelar? Ingenting som faktiskt hindrat dem under nästan ett års tid. Det finns ingen geo-blockering på plats. Betalningslösningarna fungerar. Samma gäller för de spel som erbjuds«, skriver han bland annat.
Om Mr Green och Karl Casino skulle bryta mot KO:s förbud och fortsätta skicka direktreklam till avregistrerade spelare riskerar de ett vite på två miljoner kronor vardera.
Läs föreläggandet mot Mr Green här
Läs föreläggandet mot Karl Casino / L&L Europe Ltd här
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.