färdtjänsten Trots usla arbetsvillkor och klagomål från resenärerna beslutade landstingsalliansen på tisdagen att förlänga färdtjänstavtalet. »Skamligt låga ersättningar«, säger Elisabeth Lundbladh, Taxiklubben.
På tisdagen beslutade trafiknämnden i Stockholms läns landsting att förlänga det hårt kritiserade färdtjänstavtalet med Taxi Kurir och Taxi 020 ytterligare ett år.
Redan 2008 vann Taxi Kurir och Taxi 020 Stockholms landstings färdtjänstavtal med ett prispressat anbud. Trots hård kritik från både förare och resenärer har bolagen fått förnyat förtroende. 2015 köpte taxibolagens ägare Fågelviksgruppen, numera Cabonline group, upp av det amerikanska riskkapitalbolaget HIG Capital. Samma år vann man återigen upphandlingen till ett ännu lägre pris. En analys gjord av trafikförvaltningen visade att de nya avtalet var 100 miljoner billigare än det gamla.
Och taxiförarna har upprepade gånger vittnat om de undermåliga arbetsvillkoren och slavliknande villkor. Resenärerna har i sin tur rasat över dålig service och försenade bilar.
– Det är inte rimligt att lägsta pris avgör upphandlingen. Förarna måste få bättre villkor, i dag är ersättningen alldeles för låg, säger Elisabeth Lundbladh från den ideella föreningen Taxiklubben.
Ersättningen har sedan 2011 minskat från 128 kronor till 82 kronor per mil.
– Från och med första april höjer taxibolagen ersättningen med en tia till 92 kronor för att behålla sina förare. Men det är fortfarande alldeles för lågt, förarna jag har pratat med tycker det är skamligt.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.