Trots hård FN-kritik och vallöften om lagstiftning – Sverige är det enda nordiska land som saknar reglering och sanktionsmöjligheter kopplat till könsdiskriminerande reklam.
Sverige är sämst i klassen. Alla andra nordiska länder har i olika hög utsträckning regleringar och bestraffningsmöjligheter kopplade till könsdiskriminerande reklam.
I Sverige kan man anmäla synpunkter på reklam till reklamombudsmannen som i sin tur kan fälla företag för sexistisk reklam. Men den kan inte utfärda några sanktioner.
Nu kräver Sveriges Kvinnolobby att Sverige följer sina nordiska grannar och inför en lag mot sexistisk reklam. Något som föreslagits i en utredning redan 2008. Sverige har dessutom fåt hård kritik av FN:s Kvinnokommitté för att inte ha gjort tillräckligt för att hindra sexualiseringen av kvinnor i media, reklam och i det offentliga rummet.
– För att leva upp till FN:s Kvinnokonvention och andra löften om kvinnors rättigheter krävs tydliga åtgärder på medie- och reklamområdet. Det är omöjligt att nå jämställdhet så länge annonsörer får fortsätta använda stereotypa och sexistiska bilder av kvinnor och män. Inför valet 2014 lovade både S och MP lagstiftning mot sexistisk reklam. Det är dags att gå från ord till handling, säger Clara Berglund, generalsekreterare, Sveriges Kvinnolobby.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.