LO:s styrelse anser att förslaget till nytt industriavtal går att kombinera med LO-samordningen. Mot detta reserverade sig Transport som tvärtom menar att industriavtalet bryter mot LO-samordningen.
– Enligt det här avtalet kommer LO-samordningen i andra hand, säger Martin Viredius, tredje vice ordförande hos Transport.
Dessutom menar Transport att avtalet innebär en allmän maktförskjutning till industrins fördel. Normeringen leder till låga lönepåslag i övriga branscher medan industrin under goda tider får löneglidning och bonusar. Förbundet menar att det ökar skillnaderna i samhället.
Det var bara Transport som reserverade sig, men flera LO-förbund var kritiska. Byggnads ordförande Hans Tilly håller inte med majoriteten i LO-styrelsen, men han vill inte ge några kommentarer utan ställer sig bakom beslutet i LO-styrelsen. Även GS-facket är kritiskt till vissa delar av avtalet.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.