#metoo 85 procent av männen menar att män som grupp har ett större ansvar för att motverka sexualiserat våld och trakasserier, men endast 43 procent har rannsakat sitt eget beteende. Det visar en ny undersökning som organisationen MÄN publicerar idag.
Det är snart ett år sedan #metoo-uppropen samlade allt fler kvinnor världen över. Redan under hösten 2017 ställdes frågan om rörelsen och uppropen inte gått för långt och i slutet av året visade en Novus-undersökning att 45 procent av svenska män tyckte att metoo-uppropen är helt eller delvis överdrivna.
Nu, ett år senare tycks någonting ha hänt.
I dag publicerar organisationen MÄN en undersökning som Kantar Sifo gjort där de undersöker mäns attityder till #metoo idag. Något som Sveriges Radio var först med att rapportera om.
Fyra av fem män anser att #metoo-rörelsen har varit positiv för jämställdheten mellan män och kvinnor i Sverige. Hela 85 procent tycker att män generellt har ett större ansvar för att motverka sexuellt våld och trakasserier.
Dock är det bara 43 procent av männen som på något sätt rannsakat sitt eget beteende och endast fem procent instämmer helt med att #metoo har fått dem att rannsaka sitt eget beteende.
– Det är väldigt positivt att majoriteten av männen tycker att män har ett gemensamt ansvar för att motverka det som tusentals kvinnor vittnade om under #metoo, men det är intressant att en så pass stor andel av männen inte tycker att det verkar handla om dem själva. Männen ser problemen, men inte att de själva kan vara en bidragande orsak, skriver Alán Ali, ordförande i MÄN, i ett pressmeddelande.
Alán Ali är positiv till att 39 procent av männen uppger att de har blivit mer engagerade i jämställdhetsfrågor sedan #metoo.
– Det är glädjande att se att de flesta män ser positivt på #metoo-rörelsens påverkan på jämställdheten och att fler engagerar sig. Det engagemanget är något vi också har märkt av i vår organisation. Men mäns engagemang för jämställdhet och mot mäns våld behöver öka ännu mer. Vi män kan inte säga oss vilja ha ett jämställt samhälle men sedan inte vara beredda att engagera oss för det, kommenterar Alán Ali.
De som inte blivit mer engagerade är dock fler, 53 procent.
Läs mer: Efter #metoo: Hur har branscherna förändrats?
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.