Nyhet När Bernie Sanders ställde upp som kandidat till det amerikanska presidentvalet 2016 tog hans kampanj världen med storm. Sanders gräsrotsrörelse slog Hillary Clinton i insamlade donationer och Michael Whitney var geniet bakom kampanjen – som drevs i huvudsak via e-post.
Kampanjen Bernie2016 drog in 218 miljoner dollar via donationer. Nästan varenda donation kom in via nätet. 48 procent kom från mejl, men bara runt 2 procent kom in via sociala medier. 25.000 människor per dag donerade pengar till Bernie Sanders presidentkampanj. 8 miljoner människor prenumererade på mejlutskick. Michael Whitney var kampanjchefen bakom Bernie2016 och besökte Sverige i onsdags för att hålla föredrag om hur man kan arbeta för att få sin organisation att växa.
– Jag vet att man har lite andra dimensioner i Sverige, eftersom 8 miljoner är nästan hela er befolkning, sa Whitney.
Den viktigaste erfarenheten Whitney fick från kampanjarbetet var att man direkt måste fånga upp människor som engagerat sig.
– När människor agerat måste de få något att göra. Sekunden de skriver upp sig på en mejllista har de agerat och visar att de vill bidra, då ska de få göra det.
E-postmeddelanden var, och är i Sanders nuvarande kampanj också, utformade så att de som läser mejlen känner sig delaktiga i rörelsen. Whitney förklarade vikten av att vara horisontell, inte vertikal i sin kommunikation.
– Berätta att din organisation inte klarar sig utan engagemang och donationer. Var ärlig med vad du vill med organisationen och vad som behövs för ert framtida arbete. Lämna inte publiken i sticket efter att de donerat, utan berätta vad rörelsens engagemang gör. Var tillsammans med rörelsen, inte över den.
Människor blir också engagerade när de ser att andra har varit det. Whitney bad därför ett antal förstagångsdonerare berätta varför de valde att donera. Sedan tog teamet dessa berättelser och skickade vidare till andra på mejllistan. Något även Trumps team anammade.
– Donald Trump drog överlägset in mest smådonationer. Mer än Obama gjorde 2012.
När en liten sparv landade på Sanders podium under en av valrörelsens samlingar i Portland visste Whitney att allt annat som fanns planerat i kampanjarbetet måste skjutas upp.
– Vi märkte att klippet på fågeln blev viralt väldigt fort, och det slutade inte spridas. Då körde vi en kampanj där alla som donerade valfri summa fick ett klistermärke som föreställde en fågel med glasögon och Sanders frisyr. När man donerat fick man frågan om man ville donera mer och få fyra klistermärken till. Vi drog in 3.7 miljoner dollar på det.
Whitney tror att det som gör Bernie Sanders så väldigt populär, men det som också stjälper honom, är att han har sagt samma saker sedan 1970-talet.
– Han är en väldigt karismatisk gammal gubbe. Han står för vad han säger och han tror på sitt budskap. Därför har han sagt samma saker i en oändlighet. Men det gör också att han blir svår att anpassa till aktuell politik.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.