Tomas With från IF Metall.
Foto: If Metall / Daniel Roos och Wikimedia

Teslastrejken Efter Teslas omfattande strejkbryteri i konflikten med IF Metall har Vänsterpartiet föreslagit en lex Tesla, som skulle hindra företaget från att använda utländsk arbetskraft för att ersätta strejkande personal. IF Metall har dock ställt sig emot förslaget.

Tesla har vid 41 olika tillfällen under 2024 flugit in arbetare från andra europeiska länder som agerat strejkbrytare i konflikten med IF Metall. Nu har Vänsterpartiet föreslagit att EU lagstiftar mot att utstationeringsdirektivet används för att ge företag ett övertag i arbetsplatskonflikter. Den 24 juli skickades en skriftlig fråga om direktivet in till EU-kommissionen av Jonas Sjöstedt (V) och finska och danska kollegor i vänstergruppen.

IF Metall har dock inte ställt sig bakom förslaget.

– Det finns många olika modeller för konflikthantering runtom i Europa. Det skulle bli mycket att hantera med en implementering av en sådan lagstiftning i Sverige. Och då finns det en risk att man skulle få annat än det man önskar också, säger Tomas With, vice ordförande för IF Metall, till Dagens Arena.

Unikt i Sverige

Tomas With understryker att Tesla är ett unikt fall på svensk arbetsmarknad, där organiserat strejkbryteri inte har använts sedan 1930-talet. Konflikten mellan IF Metall och TM Sweden, den amerikanska elbilsproducentens svenska dotterbolag, har eskalerat enormt på båda sidor. Totalt 13 andra fackförbund, både i Sverige och utomlands, har varslat om sympatiåtgärder mot Tesla.

– Det här är verkligen ett exceptionellt fall, och det är helt förkastligt att Tesla ägnar sig åt det här organiserade strejkbryteriet. Det har ju gjort att vi också behöver trappa upp den här konflikten med alla sympativarsel, säger Tomas With.

Trots förbundets ståndpunkt i frågan om en lex Tesla menar With att det absolut kan behövas nya initiativ från fackförbundens sida.

– Det här med att via lagstiftning gå in och påverka konfliktregler är vi principiellt väldigt emot eftersom det är vi som är parterna och inte politikerna. Vi anser att regelverket generellt är bra. Men Teslas strejkbryteri gör såklart att vi kommer behöva titta på fler konfliktåtgärder vidare framåt i Sverige, säger han.