Mer kontroll krävs för att stoppa oseriösa assistansföretag, anser flera myndigheter. »Vi ligger hela tiden steget efter«, säger Astrid Eklund, Åklagarmyndigheten.
Under fem år har Försäkringskassan i samarbete med flera andra myndigheter arbetat med en särskilt insats mot brottslighet i assistansbranschen. Totalt har 26 privata bolag granskats och hittills har 64 personer fällts för brott, skriver myndigheten i en rapport som publicerades för några veckor sedan.
Under ett seminarium på tisdagen samlades en rad personer med kunskap om assistansersättningen – bland andra Försäkringskassans generaldirektör Ann-Marie Begler, före detta socialminister Bengt Westerberg och Pia Bergman från Skatteverket – för att diskutera hur fusket i branschen ska kunna stävjas.
Pia Bergman, rikssamordnare för grov ekonomisk brottslighet på Skatteverket anser att problemet i mångt och mycket handlar om att myndigheterna i dag inte har möjlighet att samarbeta i den utsträckning som krävs för komma åt oseriösa aktörer.
– Vi måste få sekretesslättnader så att när vi på Skatteverket upptäcker falska kontrolluppgifter och falska identiteter kan ringa upp Försäkringskassan och berätta det. Men det får vi inte i dag. Det är helt absurt, säger hon.
Astrid Eklund, vice överåklagare på Åklagarmyndigheten, pekar på att det handlar om oerhört komplicerade utredningar som många gånger pågår i flera år.
– De här brottsuppläggen är så smarta att vi hela tiden ligger steget efter. Därför gäller det att jobba förebyggande, sätta in kontrollåtgärder som stoppar brottsligheten, säger hon.
Försäkringskassans generaldirektör Ann-Marie Begler menar i sin tur att det är problematisk att Ivo, den myndighet som ger och drar tillbaka assistansanordnarnas tillstånd, inte lyckas stoppa oseriösa aktörer. Hon säger att det finns bolag som fått sitt tillstånd indraget men som återuppstår med nytt namn, ny styrelse och får ett nytt tillstånd av Ivo.
Ivo är också den myndighet som har huvudansvar för kvaliteten på assistansen. Om någon skickar in en anmälan om missförhållande till Ivo, går myndigheten in och granskar verksamheten.
Men enligt Ann-Marie Begler är kontrollen inte tillräcklig.
– Det kommer inte alltid in en anmälan. Därför behöver vi jobba kontinuerligt med kvalitet och kontroll, säger hon.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.