Norwegian försöker kringgå strejken genom att hyra in andra bolag och deras personal. Pilotfacket liknar det med det tidiga 1900-talets strejkbrytare.
Martin Lindgren, ordförande för Svensk pilotförening, är besviken.
– Dessvärre är jag besviken och upprörd över hur Norwegian agerar under konflikten med att hyra in andra flygbolag och utföra de jobb som de strejkande piloterna skulle ha utfört, säger han.
Mitt under pågående konflikt försöker Norwegian genomföra sina flygningar med personal från andra bolag. Martin Lindgren liknar det med hur arbetsmarknaden fungerade på tidigt 1900-tal.
– Det brukade hända i början av 1900 talet. Det är dit Norwegian eftersträvar att hamna, att vi ska vara dagarbetare igen som kommer in vid behov, som inte har rätt att förhandla eller påverka villkor utan ska stå med mössan i hand och tacka och ta emot för att han får arbete, säger han.
Det finns enligt Kurt Junesjö, före detta arbetsrättsjurist och expert på ämnet, ingen juridisk term för strejkbryteri. Det är en norm som finns på olika arbetsmarknader. I Sverige anses det vara strejkbryteri om man anlitar annan arbetskraft för att utföra det arbete som är blockerat, ett klassiskt exempel på det är Ådalen 1931 där man anlitade studenter från Stockholm och utländsk arbetskraft för att ersätta strejkande arbetare.
– I det här fallet avses ersätta det arbete som Norwegians piloter skulle göra med arbetskraft från andra företag, det är klassiskt strejkbryteri, det är samma sak som hände i Ådalen, säger Kurt Junesjö.
Enligt Martin Lindgren har även Norwegian-anställda piloter blivit uppringda av OSM Aviation, ett bemanningsföretag som Norwegian använder sig av. De uppmanade piloterna att gå över till dem. Norwegian dementerar dessa uppgifter och hävdar att samtalen inte har hänt.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.