När 90-åriga Ulla Jägerstedt kom hem från sjukhuset blev hon lämnad med en 100-sidig katalog och en eftermiddag på sig att bestämma sig för utförare av hemtjänst. ”Det är oöverstigligt”, säger hon.
En 100 sidor tjock pappersbibba var det som damp ner i Ulla Jägerstedts knä när hon kom hem från sjukhuset där hon legat inne för brustet magsår.
– Biståndshandläggaren lämnade mig med en katalog med 102 olika hemtjänstutförare som jag kunde välja mellan. Jag hade till förmiddagen dagen efter på mig att välja, säger Ulla Jägerstedt och pekar på den tjocka pappersbibban som ligger på vardagsrumsbordet.
Ulla Jägerstedt är i vanliga fall en pigg 90-åring som bor på ett seniorboende på Östermalm i Stockholm. Hon hade varit frisk som en nötkärna hela livet, tills hon blev sjuk i julas. Hon förstod att hon behövde hjälp och fick med en gång besök av en biståndshandläggare.
– Allt gick snabbt och bra tills jag skulle bestämma vem som skulle hjälpa mig. Det var på tok för många att välja mellan och alla hade olika saker de var specialiserade på. Man kanske kan klara det om man är någorlunda klar, men om man är sjuk är det helt omöjligt att överblicka, säger Ulla.
De äldre i Stockholms stad har 221 utförare av hemtjänst att välja mellan. De får en katalog med korta beskrivningar av utförarna. För att kunna se vad andra tycker är de hänvisade till Stockholm stads hemsida, där brukare har betygsatt de olika utförarna. 34 procent, eller 75 stycken, av utförarna saknar dock omdömen.
På hemsidan går det inte att ta reda på om utförarna har fått några varningar eller anmärkningar, något som biståndshandläggaren inte heller får informera brukaren om. För att ta reda på detta får de äldre kontakta Stockholms stad.
– Då behöver man vara frisk eller ha en anhörig som ordnar alltihop. Jag förstår att handläggarna inte får rekommendera, men när man är riktigt sjuk är man beroende av någon som kan ge råd, säger Ulla.
Många av hennes grannar på seniorboendet har hemtjänst och kunde hjälpa henne med rekommendationer. Hennes väninna var dock inte lika lyckligt lottad. När hon fick kallbrand blev hon helt handikappad, väldigt deprimerad och mentalt nedbruten. Då fick hon den där bibban med papper.
– Hon var inte kapabel att välja så hon struntade i alltihopa. Nu hjälper hennes syskonbarn till. Det är den där olustkänslan man har när man är så där sjuk, att få de där papperna då är så oöverstigligt, säger Ulla.
Stockholms många utförare är en konsekvens av LOV, Lagen om valfrihet, som ger fri etableringsrätt för utförare i Stockholm och är ett led i alliansens linje om valfrihet. Kommunerna beslutar själva om de vill tillämpa lagen som ett upphandlingsalternativ och hälften av Sveriges kommuner tillämpar LOV.
– Det måste vara färre utförare, det skulle räcka med fem, sex stycken. Det är också konstigt att det inte finns några krav på vad personalen ska kunna. Det är olustigt om man inte vet att de kan sitt jobb, säger Ulla.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.