Privata hemtjänstföretag i Stockholm tar betalt för betydligt mer arbetad tid än kommunala utförare. Tidsrapporteringen går att manipulera i efterhand – men inga kontroller görs.
Det finns stora skillnader i hur mycket arbetad tid som privata respektive kommunala utförare tar betalt för i hemtjänsten i Stockholm. Privata utförare redovisar och fakturerar kommunen för i snitt sju procent mer utförd tid än de kommunala utförarna. Det kan Dagens Arena avslöja.
– Ibland kan privata hemtjänstbolag ha en anställd som bara jobbar med en brukare. Då är det lättare att få ihop tiden. Men det är svårt att säga generellt varför det ser ut så, det är olika från fall till fall, säger Marita Åkersten, biträdande avdelningschef på äldreförvaltningen i Stockholm.
Varje månad fakturerar alla utförare av hemtjänst – även offentligt drivna – kommunen för de timmar som personalen arbetat hemma hos brukarna. Timmarna registreras i det nya gps-baserade tidsrapporteringssystemet Paragå. Varje brukare har ett visst antal timmar beviljade av biståndshandläggaren. Utnyttjas alla timmar så fakturerar bolaget 100 procent för den brukaren. Behövs det mer tid är det tillåtet att fakturera upp till 110 procent utan att ange någon speciell orsak.
Men oftast utnyttjas inte alla timmar. Brukaren kanske gör ett sjukhusbesök, har vänner eller familj på besök eller kanske väljer att vara i fred just den dagen.
I snitt fakturerar alla utförare av hemtjänst i Stockholm 82,5 procent av den tid som brukarna fått beviljat. Men skillnaden är stor mellan privata och kommunala utförare. Privata fakturerar i snitt för 86 procent, medan kommunala fakturerar för 79 procent.
Marita Åkersten säger att målet är att skillnaderna mellan kommunalt och privat drivna hemtjänstutförare ska minska och att så mycket som möjligt av den beviljade tiden ska utföras.
– Det kan också vara så att de kommunala utförarna varit sämre på schemaplanering och inte varit lika bra på att komma igång med det nya tidssystemet, säger hon.
Arja Hellborg är enhetschef för Kungsholmens kommunala hemtjänst. Hon skriver inte under på Marita Åkerstens förklaring.
– Vi ligger någonstans kring 80 procent och i vårt fall är det orimligt att nå högre. Kunderna bor där de bor, vi måste åka buss och tunnelbana. Så restiden, dokumentationstiden, genomförandeplanen och att ringa samtal tar sin tid.
Hon har inte heller upplevt det vara svårt med Paragå-rapporteringen.
– Nej, vi har jobbat med handdatorer i en herrans massa år. Vi pilotade när de första kom, för sju åtta år sedan. Så alla våra med arbetare handskas bra med handdatorerna. Ibland är det tekniska bekymmer, men då skriver vi upp tiderna manuellt. Vi får ju betalt för den utförda tiden, säger Arja Hellborg.
Dagens Arenas granskning visar att vissa privata hemtjänstföretag ligger väldigt högt och fakturerar för runt 100 procent eller mer varje månad. Dessa företag drar också upp snittet för de övriga.
Ett av de företag som fakturerar allra högst är Enklare vardag. De har runt hundra anställda och ligger i genomsnitt på 93 procent fakturerad tid per månad, enligt siffror från äldreförvaltningen.
Magnus Haglund är kommunikationsansvarig och känner inte till att de skulle ha ett högt genomsnitt. Han tror att det kan bero på att företaget har kompetent personal.
– Jag vet inte om det stämmer för det är ingen som har påpekat det för oss. Men vår personal är duktig på att utföra det som beställs och de har scheman som gör att de slipper stressa mellan kunderna. Men olika kunder har olika stort hjälpbehov och siffrorna varierar från månad till månad, säger han.
Mångkulturell hemtjänst är ett annat privat hemtjänstföretag som ligger högt i fakturering. De flesta månaderna ligger de över 100 procent.
Men Neven El-Badawi, verksamhetschef på Mångkulturell hemtjänst, säger att siffrorna Dagens Arena fått från äldreförvaltningen inte stämmer.
– Vi fakturerar aldrig mer än hundra procent. Brukarna får den tid de är utlovade, men att vi skulle ha fakturerat mer än 100 procent för någon måna stämmer inte, säger hon.
Både Mångkulturell hemtjänst och Enklare vardag blev i maj 2014 granskade av Äldreförvaltningen. Då framkom det att ingen av företagen betalat timanställda för deras förflyttningstid mellan brukarna. Enklare vardag uppgav efter granskningen att timanställd personal skulle ersättas retroaktivt för förflyttning mellan brukare från och med juli. De uppgav också att de skulle se över anställningsavtalen.
Det nya tidssystemet Paragå är gps-baserat och tiden hos brukaren registreras automatiskt i en databas. Men Dagens Arena kan avslöja att företagen även kan gå in och justera arbetstiderna i efterhand. Trots att möjligheten finns är det inget som kommunen har börjat titta närmare på.
Marita Åkersten på äldreförvaltningen säger att det alltid syns om den inrapporterade tiden är justerad i efterhand.
– Men ibland kan systemet ligga nere eller någon personal kan ha glömt. Eftersom systemet är så nytt har vi valt att inte dra några slutsatser vad gäller efterrapportering än, säger hon.
– Det är först till våren, när de flesta använt Paragå i minst ett år, som det kan bli aktuellt med en större översyn av de manuella justeringarna och hur de använts, säger Marita Åkersten.
– När vi gör verksamhetsuppföljningar kan man kolla om en enhet har många manuella registreringar. Ibland kanske man inte har fått det att fungera, säger hon.
Kan det bero på att företagen fuskar?
– Det törs jag inte uttala mig om, där måste man titta på varje företag. När biståndshandläggarna ska godkänna så ser de på varje enhet. Man kan gå in och kolla, men vi har inte gjort någon större, särskild granskning.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.