Regeringen tillsätter en utredning om elever med hög frånvaro i grundskolan. 600 elever var frånvarande i en termin eller längre, enligt de senaste siffrorna.
Skolverkets senaste mätning på hur frånvaron i grundskolan ser ut är upp mot sju år gammal, men enligt utbildningsminister Gustav Fridolin har det kommit rapporter om att långtidsfrånvaron kan ha ökat sedan dess, rapporterar Sveriges Radio.
– Det är ett enormt misslyckande! Elever ska kunna känna sig trygga i skolan och elever ska gå till skolan och misslyckas man i någon av de delarna så leder det till att eleven inte få med sig den kunskap och den utbildning, de vägar framåt i livet, som man behöver. Det blir ett stort handikapp för den eleven och det är ett stort misslyckande för skolan i stort, säger Gustav Fridolin till SR.
Under våren har Skolinspektionen granskat 70 ärenden mot kommuner och friskolor som inte lyckats få elever, som varit borta en längre tid, att komma tillbaka till skolan.
Utredningen, som ska tillsättas inom kort, ska granska hur många elever som inte går i skolan, ta reda på varför och komma med förslag på åtgärder för att förebygga problemen.
– Det är mycket svåra saker. Det kan handla om elever som under lång tid blivit utsatta för mobbning och sånt man aldrig ska behöva bli utsatt för på sin arbetsplats. Det kan handla om elever som har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar men som inte har fått det stöd de behöver i tid. Men vi vet ju att skolan ibland är otroligt duktig på att också klara det svåra. Vi ser skolor som varit väldigt bra på att förebygga att elever hamnar i långvarig frånvaro, säger Gustav Fridolin.
Utredare blir Malin Gren Landell, barnpsykolog vid Barn- och Ungdomspsykiatrin vid Region Östergötland.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.