Alliansen höjer priset på SL-kortet med 100 kronor. Samtidigt glesas trafiken ut och investeringar skjuts på framtiden.
Från och med den första september höjs priset på SL-kortet till 890 kronor, en höjning med 100 kronor. Även priset för alla andra typer av resor höjs med motsvarande procentsats. Det står klart sedan alliansen i Stockholms landsting släppt sin budget för 2016.
Även om höjningen beräknas öka SL:s intäkter med 700 miljoner kronor är det ingen vidare affär för resenärerna. För den extra hundralappen i månaden får stockholmarna glesare pendeltågstrafik och uppskjutna investeringar i kollektivtrafiken.
Här är listan på alliansens inställda eller uppskjutna investeringar i kollektivtrafiken:
* Tvärbanans Kistagren kommer inte att börja byggas nästa år. Den planerade byggstarten förskjuts till 2017.
* Byggandet av dubbelspår på Roslagsbanan förskjuts med tre år och beräknas tas i drift först 2021, i stället för 2018.
* Även utbyggnaden för att öka turtätheten på Saltsjöbanan skjuts på obestämd framtid.
* Utbyggnaden av Spårväg city till Norra Djurgårdsstaden och vidare anslutning till Lidingöbanan skjuts upp till efter 2019.
* Uppgradering av tunnelbanevagnar till modell C20 förskjuts två år.
* En ny spårdepå i Högdalen stryks ur investeringsplanen. Anledningen är att trafiken inte ökat som planerat.
* Förstudier på nya bussterminaler i Upplands Väsby, Orminge och Norrtälje senareläggs till efter 2020.
* Sedan tidigare står det även klart att pendeltågstrafiken glesas ut för att spara pengar. Värst drabbade blir Nynäshamnsborna.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.