Regeringen satsar 1,24 miljarder årligen på järnvägsunderhåll, men nämner inte vallöftet att förstatliga underhållet. ”Ingenting säger att pengarna går till just underhåll”, säger Johnny Nadérus, vice ordförande för Seko.
I dag presenterade regeringen en satsning på järnvägsunderhåll med 1,24 miljarder kronor per år under de kommande tre åren.
Johnny Nadérus, vice ordförande för Seko, välkomnar de utökade resurserna men menar att de grundläggande problemen inte kommer att lösas så länge underhållet sköts av privata bolag som jobbar på kontrakt för Trafikverket.
– Trafikverket är oförmöget att driva ett bra underhåll när de inte har några egna resurser. De 1,24 miljarderna kommer inte att räcka eftersom ingenting säger att pengarna går till just underhållet, säger Johnny Nadérus.
I stället bör Stefan Löfven hålla sitt vallöfte och införliva det statligt ägda företaget Infranord i Trafikverket och låta kontrakten med de privata aktörerna successivt tas över av myndigheten, enligt Johnny Nadérus.
– Då slipper man slänga bort pengar på transaktionskostnader och tvister och pengarna kan göra verklig nytta, säger han.
Men sedan regeringen bildades har han inte hört något om hur det går med den saken.
– Vallöftet har blivit begravt i en statlig utredning som leds av den största privatiseringsförespråkaren som vi har i det här landet, Gunnar Alexandersson. Han ska presentera ett förslag den 16 april. Och Löfven vill avvakta utredningen, säger Johnny Nadérus.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.