SPELMISSBRUK Omregleringen av spelmarknaden från »vilda västern« till i dag har varit framgångsrik, anser socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi (S). Men mer återstår att göra.
Omfattande och aggressiv spelreklam och bristande skyddsmekanismer för personer med risk för att utveckla spelberoende. Det var utgångspunkten som ledde fram till tillsättningen av spelmarknadsutredningen, som ska presentera förslag till begränsningar av den svenska spelmarknaden om ett år. Under tisdagen presenterade socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi (S) en lägesrapport.
– Poängen med spelreformen var att den svenska staten skulle ta tillbaka kontrollen av spelmarknaden efter lång tid av ”vilda västern”, säger han.
Shekarabi anser att förslagen på självreglering som spelbranschen själv kom med var långt ifrån tillräcklig, vilket ledde fram till det han kallar en omreglering av det svenska spelandet.
– Vi valde en reform där vi införde ett licenssystem som innebar kunde säkerställa att samtliga spelbolag följde regelverken. Bland annat omsorgsplikt för bolagen, krav på måttfull reklam och reglering av bonusar.
Från årsskiftet är licensen dessutom kopplad till ett krav på att spelbolagen ska upplysa om möjligheten att stänga av sig från spelande från den som upplever sig ha problem. I slutet av oktober hade närmare 44 000 personer registrerat sig i det nationella stoppregistret Spelpaus.
– Vi ligger högst per capita vad gäller andel avstängda från spel i befolkningen jämfört med Norge, Finland och Danmark. Vi ser också att den här gruppen har sparat in 125 miljoner kronor på att med statlig hjälp kunna hålla sig borta från spelande. Men det visar också att vi har en betydande andel i befolkningen som har problem med spelande.
Läs mer: Färre spelmissbrukare söker hjälp
I Sverige har 0,43 procent av befolkningen själva stängt av sig från spelande, jämfört med 0,30 procent av norrmännen, 0,38 av finländarna och 0,30 av danskarna.
Statistik över den statliga kontrollen visar att Spelinspektionen har inlett 41 tillsynsärenden varav 28 har lett till beslut om sanktioner. I ett fall drogs spelbolagets licens tillbaka.
– Spelinspektionen har även väckt talan mot Ninja Casino, som inte längre finns kvar på den svenska spelmarknaden, för aggressiv spelreklam. Dom väntas i november, det ska bli intressant sett till praxis kring vad som menas med måttfull marknadsföring, säger Ardalan Shekarabi.
Just aggressiv spelreklam ser han som ett fortsatt problem, även om han hänvisar till en ny granskning som visar en förbättring av läget.
– Vi har tittat på hur spelreklamen har utvecklats sedan 1 januari 2019 och sett en kraftig nedgång. Så här långt i år har spelreklamen omsatt 4,3 miljarder kronor, en minskning med 44 procent jämfört med samma tidsperiod 2018. Vi ser också att majoriteten av bolagen har ändrat sätten i hur man marknadsför spel.
Men det är inte tillräckligt, anser han.
– Målsättningen är att driva igenom lagstiftning som kraftigt begränsar den aggressiva marknadsföringen, säger Ardalan Shekarabi.
Se presskonferensen i efterskott här
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.