Foto: Webstjärnan/Flickr.
Foto: Webstjärnan/Flickr.

Men förstatligande är inte på kartan. Däremot föreslår Skolkommissionen ökat statligt ansvar för finansiering och obligatoriskt skolval för att lyfta skolan.

Decentraliseringen och avregleringen av skolan som ägde rum när kommunerna tog över ansvaret på 90-talet är den huvudsakliga förklaringen till de sjunkande kunskapsresultaten. Det slår Skolkommissionen fast i ett delbetänkande som överlämnas till regeringen i dag.

Kommissionen föreslår att staten ska ges större ansvar för finansieringen av skolan. Antingen genom att staten helt tar över finansieringen eller att staten beslutar om en lägsta nivå för hur stor summa som behövs per elev. Ju större behov – desto större belopp per elev.

– Skälet till att vi tycker att det är motiverat med ett ökat statligt inflytande är att vi under så många år haft stadigt sjunkande kunskapsresultat och att vi har fått en väldigt intressant rapport från OECD som pekar på den finansiella styrningen som en viktig del av skolan, säger Anna Ekström som är ordförande i Skolkommissionen till Sveriges Radio.

För att bryta skolsegregationen och öka likvärdigheten vill kommissionen göra det fria skolvalet obligatoriskt. Alla elever och föräldrar ska få tillgång till relevant och allsidig information. Lena Hallengren (S), ordförande i riksdagens utbildningsutskott, har tidigare väckt frågan om huruvida det är möjligt att rigga ett system där alla har möjlighet att välja.

– Vilken information kan man erbjuda? Jag kan se ganska många familjer som jag är osäker på hur bra de faktiskt kan nyttja valet, sa hon till Skolvärlden i februari

Utredningen överväger också att huvudmän och rektorer ska verka för att klasser får så bred social sammansättning som möjligt. Enligt Sveriges Radio överväger Skolkommissionen dessutom:
Att införa kontroller av att eleverna får sin garanterade undervisningstid.
Att föreslå ett nationellt kunskapscenter för elevhälsa.
Att kraftfullt ingripa mot skolor som inte fullgör sina skyldigheter.
Att lärarna ska ges ökad självständighet i takt med att kåren består av fler välutbildade lärare.
Att analysera effekterna av matematiklyftet och lärarlyftet. Liknande satsningar tycks ha haft avsevärda effekter i andra länder, enligt kommissionen.