Taxichaufförerna har fått nog av Stockholms landstings färdtjänstavtal –vittnar om en heltidslöner på 10 000 kronor efter skatt. »Säg upp avtalet«, kräver oppositionsborgarrådet Talla Alkurdi (S).
I november vann den hårt kritiserade riskkapitalbolagsägda Fågelviksgruppen upphandlingen om färdtjänsten i Stockholm – trots undermåliga arbetsvillkor och klagomål från resenärerna.
Nu har taxichaufförerna fått nog. Ett 70-tal taxibilar var på plats utanför Taxi 020 och Taxi Kurirs huvudkontor för att demonstrera under torsdagsförmiddagen, rapporterar Aftonbladet.
– Vi har provat det här i 1,5 månad och det är en förlustaffär vid varje körning, säger en chaufför till tidningen och kräver ett nytt avtal.
– Det är inte acceptabelt att vi kör färdtjänst till sådant lågt pris. Ingen vill köra färdtjänst längre utan åker hellre någon annanstans och hämtar sina kunder.
En annan taxichaufför vittnar om en månadslön på 10 000 kronor efter skatt på grund av det dåliga avtalet. Vd på Taxi 020, Claes Löfvenberg, tycker att chaufförerna har ett jättebra avtal.
– Det är jättefå som demonstrerar, så de andra 6 900 taxiförarna i Stockholm har uppenbarligen gjort en annan analys, säger han till Aftonbladet.
Och trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting hänvisar till att de ställt krav på exempelvis hur körtiden regleras.
– Man måste tänka ur ett landstingsperspektiv och när vi skriver avtalen försöker vi få pengarna att räcka till så mycket som möjligt, säger Christian Hoffman, till Aftonbladet.
Oppositionslandstingrådet Talla Alkurdi (S), som själv var på plats under demonstrationen, tycker att chaufförernas usla villkor är fullständigt oacceptabla.
– Den tuffa arbetssituationen ger också sämre kvalité i färdtjänsten. Jag kräver av Moderaterna som styr i landstinget att bra arbetsvillkor ska gälla och att nuvarande avtal sägs upp så snart som möjligt, säger hon till Dagens Arena.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.