Granskning Uppmärksamheten kring diskriminering och rasprofilering hos polis och ordningsvakter har lett till en debatt om deras arbetsmetoder. Tullverket har liknande utmaningar, men tycker inte att det är ett reellt problem. När Dagens Arena har tittat närmare på inkomna klagomål framkommer dock en annan bild. 

Ali kör turistbuss. Ali är inte född i Sverige, och han menar att det gör att han inte behandlas med respekt av myndighetspersoner. Ali berättar att varje gång han rullar in i Malmö eller någon annan ort där Tullverket har stationerad personal blir han stannad och hans bussbolag anklagas för smuggling.

– Det är bara för att jag är invandrare och kör invandrarbuss. Jag har aldrig sett tullpersonal stanna en ”svensk buss”. Aldrig.

Ali berättar hur han systematiskt blir anklagad för olaglig verksamhet, utan att tullpersonal eller polis har grund till det som Ali upplever. Tullverkspersonal stannar Alis buss och frågar ut resenärerna varför de valt att åka med bussbolaget, hur de har betalat och att så länge bussen är under inspektion får ingen lämna bussen.

– Det känns som att sitta i fängelse. Jag har fått stanna kvar i kontrollen i upp till åtta timmar. Man får inte gå ut och ta luft eller ens använda toaletten. Bussen måste stå i stekande sol i flera timmar och de berättar inte varför. Jag frågar om jag i alla fall får stå i ett garage, men trots att det är helt tomt säger personalen att garaget är fullt och jag får inte stå där. Tullpersonalen är väldigt oprofessionella och elaka.

Ali berättar att han varit med om tullpersonal som hotat att ta till våld om någon skulle lämna bussen.

– De säger att de kommer använda våld mot mig och passagerarna. Jag är inte en våldsam person och vill aldrig någonsin slåss. Mina passagerare blir upprörda. De har varit på semester och handlat. De vill bara få deklarera sina varor och åka hem, men för att detta ses som en ”invandrarbuss” så får man inte det. En kvinna berättade för mig att hon känt sig psykad av tullen. Jag kan höra hur tullpersonal och polis skrattar åt mig när de sitter inne på sitt kontor.

Om Ali kunde så skulle han sluta köra buss. Han mår väldigt dåligt över hur han blir bemött och behandlad på grund av sitt ursprung och menar att det känns som att han befinner sig i tredje världen när han möter Tullverket och polis.

– Det ska inte gå till såhär. Vi är en demokrati och vi har mänskliga rättigheter. Men de rättigheterna försvinner när tullens personal tar lagen i egna händer.

Ali har vänt sig till Justitieombudsmannen, JO, med sina synpunkter. Men efter att ha tagit del av Tullverkets handlingar valde JO att inte gå vidare med någon åtgärd.

Alis upplevelser är ett av de fall som Dagens Arena stött på vid granskning av Tullverkets arbetsmetoder utifrån inkomna klagomål. Under den senaste tidens publiceringar om diskriminering och rasprofilering inom polisväsendet och ordningsvakter, där även tullen var inblandade i vissa fall, kunde vi konstatera att ingen tycktes ha fokuserat på Tullverket, trots att en snarlik utmaning föreligger för denna myndighet. Vi valde därför att begära ut klagomål från JO samt Tullverkets egen kundombudsman från det senaste halvåret för att kunna ge en bild av strukturen för myndighetens arbete med dessa frågor.

Ett fall som redan uppmärksammats lokalt var händelsen med Mohammed från Jonsered, Göteborg. En natt när han sover hör Mohammed hur någon bankar på hans dörr. De uppger att de kommer från Tullverket men Mohammed som är helt nyvaken förstår inte vad de menar. Han tittar ut genom kikhålet och ser ungefär nio civilklädda personer. Han förstår inte vilka de kan vara och vågar inte öppna sin dörr.

Mohammed har tidigare haft inbrott i sin källare och är medveten om att det finns kriminella gäng runt hans område och i Partille som ligger fem kilometer bort. Han säger att han har anledning att tro att det är ett sånt gäng som står utanför hans dörr mitt i natten och får då panik. Mohammed ringer 112 och förklarar situationen. Han försöker se genom kikhålet igen för att se om han kan ge några signalement men då är hålet blockerat av personerna utanför. När han lägger på telefonen hör han hur personerna utanför börjar bryta upp dörren.

Mohammed berättar att han grips av panik och hoppar ut genom sitt fönster i bara nattkläderna. Mohammed medger att han i farten tar med en hammare för att kunna försvara sig själv. När han springer tänker han på att polisen snart kommer och hjälper honom. Men så blir det inte riktigt. Mohammed berättar att han blir skjuten med elpistol och pepparsprayad. Det är oklart av vem. En polis hinner ifatt honom och berättar att han kommer från polisen. Då lugnar sig situationen och Mohammed får gå hem igen. Efter händelsen har han inte fått något svar på varför detta hände honom.

Situationen uppstod i slutet på januari, och sen dess har han haft svårt att sova och sköta sin vardag.

– Hade personerna utanför min dörr varit tydliga med vilka de var så hade detta aldrig hänt. De betedde sig otydligt och oprofessionellt. Hade jag åtminstone haft en procents koppling till det kriminella hade jag kunnat skylla på mig själv. Men jag vet inte varför de betedde sig som de gjorde. Jag har inte gjort någonting, säger Mohammed.

Händelsen har han anmält till JO och ärendet är ännu inte avslutat.

Jag vill veta om det är något problem med mitt ansikte så att jag kan operera det och slippa er diskriminering. 

Johan Lindgren är förbundsordförande för TULL-KUST, facket för de som arbetar inom Tullverket och Kustbevakningen. När han får höra om busschauffören som blir stannad och anklagad för smuggling nästan varje gång han kör igenom en tullkontroll blir Johan Lindgren förvånad.

– Det är inget jag kan säga något om. Men det stämmer att vi stannar bussar. Vi har haft en satsning det senaste året med att få bukt på så kallade spritbussar. Det är turistbussar som åker till Tyskland bland annat och tar med sig illegal alkohol över gränsen. Det har vi jobbat hårt med och sett ett bra resultat. Det har varit ett samarbete mellan Tullen, Polisen, Skatteverket och Kronofogden.

Utbildningen som man genomgår inom Tullverket lägger stort fokus på lagar och regler, enligt Johan Lindgren. Vad som gäller för de personer som tar in varor över gränsen och vilka befogenheter en tulltjänsteman har. Frågor om metoder utöver detta har inte varit någon fråga för Tull-Kust, menar han.

– Det finns ingen diskussion hos facket om etik. På grundutbildningen lär man sig om tullagen och smugglingslagen. Hur man sen går vidare och om det följs upp vet jag inte. Det kan chefer och de som arbetar i verksamheten berätta, säger Johan Lindgren.

Utöver att vända sig till JO kan den som vill anmäla en händelse där tulltjänstemän varit inblandade göra det via KUNO, kundombudsmannen på Tullverket. Mellan oktober 2018 och januari 2019 inkom elva klagomål där människor menar att de upplever att de blir misstänkta för brott och dåligt bemötta på grund av hur de ser ut. Tullverket beslöt att maskera alla personuppgifter i de handlingar vi tagit del av, så vi har inte kunnat identifiera eller kontakta de som lämnat in klagomål.

I klagomålen går det bland annat att läsa:

”Jag blev gripen och satt i ett förhörsrum i Värtahamnen den 1 oktober 2018 efter avstigning från Tallink m/s Viktoria. Jag blev angripen och anklagad för att ljuga från en av era anställda. Jag förstod ej vad jag gjort för fel då han (tullmannen) inte preciserade vad jag var anklagad för. Jag fick min plånbok genomgången. ”Har du mera pengar?” frågade en annan tullman. Jag blev kroppsvisiterad utan att vara misstänkt för något, jag skulle bara ‘sluta ljuga’.”

”Jag blir genomsökt varje gång av tullpersonal. Det hände idag igen framför alla personer på tåget. Jag blev utfrågad på ett oförskämt sätt. Jag blev tagen till ett rum och blev genomsökt. Jag vill ha ett möte med ansvariga för det är inte möjligt att jag under mina fyra år som pendlare blir visiterad varenda gång och blir ifrågasatt som en kriminell. Jag förstår att man gör rutinkontroller ibland men jag blir drabbad varenda gång. Det känns som trakassering. Jag vill veta mina rättigheter.”

”Jag har blivit diskriminerad av tullen ett flertal gånger i Malmö. Jag vill veta varför jag misstänks hela tiden. Jag känner stark ångest. Jag vill veta om det är något problem med mitt ansikte så att jag kan operera det och slippa er diskriminering.”

”Jag kom till färjestationen från Danmark och hade med min cykel. Det fanns ungefär 12 cyklister med mig och många bilar och lastbilar. Jag cyklade långsamt och passerade två personer från tullen. De visslade på mig som om jag vore en hund. Jag cyklade fram till dem, men då vände de ryggen till för att titta på bilarna som körde förbi. De stoppade inga av bilarna som körde förbi, detta för att de bara stoppar människor som ser ut som mig”

”Jag kom med färjan och var först att kliva av och komma till tullfiltret. En tullare stoppar mig. Jag har svårt att höra honom så jag tar av mig mina hörlurar och säger ’Ursäkta?’. Han rycker och skriker ’Är du svensk, dansk eller kan du inte svenska?’ Jag blir chockad och säger att jag är svensk. Han tar in mig i ett förhörsrum och fortsätter skrika.”

”Jag blev bemött med ignorans, rasism, brist på emotionell intelligens och empati. Jag blev isolerad och förödmjukad.”

Många klagomål kommer från personer som inte förstår varför någon från tullen sökt igenom deras väskor. Men det är befogenheter som vi har. 

Ingen av dessa anmälningar har hittills lett till någon åtgärd från Tullverkets sida. Lotta Halling är HR-chef på Tullverket och hon menar att tullen får få klagomål gällande tullpersonalens bemötande med människor.

– Vi är väldigt tydliga med att vi inte accepterar diskriminering på några grunder, säger hon.

När ett klagomål kommer in till Tullverket så är det den egna rättsavdelningen som hanterar dessa.

– Juristerna frågar de tjänstemän som var på plats hur situationen upplevdes från deras sida och så tar man det därifrån.

Halling menar att Tullverket jobbat i många år med dessa verksamhetsfrågor och att man redan i grundutbildningen fokuserar på bemötande och vad det innebär att arbeta som  tjänsteman.

– Vi är tydliga med att vi inte tolererar diskriminering och att vi bemöter människor med respekt. Vi rekryterar nya medarbetare via rekryteringsmyndigheten. De gör en grundlig koll på vad för typ av person det är som söker till utbildningen. Värdegrunden är viktig.

Lars Kristoffersson är chef för Brottsbekämpning hos Tullverket. Han pekar på en konkret verksamhet Tullverket gör för att försäkra sig om att arbetet ute på fältet går rätt till.

– Vi har vid två tillfällen gjort externa undersökningar för att se hur våra medarbetare jobbar. En undersökning var när ett externt företag åkte ut på fältet en dag och iakttog hur arbetet gått till. Det man såg då var att bemötandet och arbetet i stort gick bra. Kontrollerna var rätt gjorda och människor var nöjda. Men det kan ju inte stå för hela bilden så klart.

Kristersson menar att många kanske inte vet vad tullen gör för något. Att människor från andra EU-länder tror att den fria rörligheten gäller allting, trots att reglerna inte fungerar så.

– Många klagomål kommer från personer som inte förstår varför någon från tullen sökt igenom deras väskor. Men det är befogenheter som vi har.

Har du varit med om något du vill berätta? Kontakta oss på Dagens Arena.

 

ANM: Ali och Mohammed heter egentligen något annat.