arbetsrätt Över hela Europa har Ryanair-piloter gått samman för att kräva trygga anställningar. I Sverige har för första gången en klubb bildats inom Svensk Pilotförening.
Sju piloter hos Ryanair i Sverige har valt att träda fram med namn för sin arbetsgivare, sedan en facklig klubb bildats inom Svensk Pilotförening. Det skriver fackförbundet i ett pressmeddelande.
Ryanair har gjort sig känt för sin fientliga inställning till fackförbund, och för sina dåliga anställningsvillkor som ofta innebär att personalen är frilansare som anställs via en mellanhand.
Men de senaste månaderna har ett uppror startat bland Ryanairs piloter i Europa, enligt den europeiska samarbetsorganisationen för piloter inom EU, European Cockpit Association (ECA).
Piloterna har bildat en gemensam organisation kallad European Employee Representative Committee (EERC) som de vill förhandla genom, för att kringgå det krav deras arbetsgivare hittills har ställt om att enbart förhandla med lokala representanter för de anställda.
Piloter från flera håll i Europa har skickat gemensamma brev till ledningen med krav på bättre villkor.
– Ryanairs piloter tar tydlig och gemensam ställning: de vill ha anständiga arbetsvillkor och bli anställda direkt av bolaget, sade Jon Horne, vice ordförande i ECA i ett uttalande på organisationens hemsida.
De svenska piloterna har under två månader försökt att få till stånd förhandlingar med företaget om att få kollektivavtal, men Ryanair har vägrat att komma till förhandlingsbordet, skriver Svensk pilotförening i sitt pressmeddelande.
Nu har de svenska piloterna bildat en fackklubb och meddelat Ryanair detta. Samtidigt uppmanar facket Ryanair att starta förhandlingar med piloterna via European Employee Representative Committee (EERC).
– Det är uppenbart att Ryanair måste förhandla fram kollektivavtal på nationell nivå för att säkerställa överensstämmelse med både europeiska och nationella bestämmelser i Sverige, säger Martin Lindgren, ordförande i Svensk Pilotförening.
Enligt en dom från tidigare i höst slår EU-domstolen fast att Ryanair inte har rätt att hävda att irländska arbetsmarknadsregler ska gälla deras anställda bara för att bolaget är baserat i Irland. Istället ska nationella regler och villkor gälla, beroende på i vilket land de anställda har sin bas.
Dagens Arena har via Svensk Pilotförening sökt någon av Ryanairs fackanslutna piloter i Sverige, men fått beskedet att de inte vill kommentera frågan offentligt.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.