De taxichaufförer som kör färdtjänst i Stockholms län kommer sannolikt att behöva fortsätta jobba för svältlöner. Anledningen är att Kristdemokraterna i landstinget svek sitt vallöfte om schyssta villkor.
I början av 2016 löper Stockholms läns landstings avtal med Taxi Kurir och Taxi 020 ut, som Dagens Arena tidigare rapporterat. Koncernen Fågelviksgruppen, som nyligen blev uppköpt av ett amerikanskt riskkapitalbolag, äger de båda bolagen som har runt 98 procent av färdtjänstmarknaden.
Koncernen vann färdtjänstupphandlingen, värd runt 1,3 miljarder kronor, år 2008 med ett bud som låg 22 procent under alla andra bud.
Konsekvenserna av det låga anbudet är chaufförer som jobbar för 24 000 kronor för 360 timmars arbete (dubbel heltid), dödsfall och ökat antal klagomål i färdtjänsten i Stockholm.
Trots larmen ställer Stockholms landsting inga krav på rimliga arbetsvillkor i den nya upphandling som just nu ligger på landstingspolitikernas bord. Anledningen är att Kristdemokraterna i landstinget svek sitt vallöfte om rimliga arbetsvillkor för chaufförerna.
– KD var tydliga när de under valrörelsen drev frågan om schyssta villkor. När den nya upphandlingen inte innehöll några krav på arbetsvillkor begärde vi votering och formulerade kraven på ett sätt så att KD lätt skulle kunna rösta med oss, men när det väl gällde la de sig platta för Moderaterna, säger Nanna Wikholm (S), oppositionslandstingsråd.
Fredrik Wallén (KD), ordförande för färdtjänstberedningen i Stockholms läns landsting, menar att partiet ville gå längre, men att deras förslag inte landade väl i alliansen.
– Men det pågår en översyn inför framtiden där vi tittar på vilka villkor och ersättningsnivåer vi kan kräva. Vi känner att vi har något att jobba vidare på och ska titta på hur man kan ställa krav. Det är ett givande och tagande i ett koalitionssamarbete.
Förra veckan höll fackförbundet Transport en hearing i landstinget med anledning av de usla villkoren. Nanna Wikholm var där för att få tydliga svar på hur KD ska se till att det blir bättre villkor i nästa upphandling.
– Jag tycker inte att jag fick några svar, de var väldigt svävande. De hade kunnat säga att de nu ska se till att förvaltningen skriver fram hur man har tänkt att ställa de här kraven, säger hon.
Fredrik Wallén ogillar beskrivningen av att allianssamarbetet går före en rimlig arbetssituation för de som via landstinget jobbar för låga löner utan varken försäkring, pension eller trygghet vid sjukdom.
– Det är tuffa villkor i taxibranschen, men i det stora hela fungerar färdtjänsten bra. Många brukare är nöjda och förarna gör sitt jobb utmärkt. Jag har själv varit ute och åkt med taxiförare som utför färdtjänst. Det är engagerade och kunniga människor som tycker om sitt arbete. Jag har träffat dem, de finns, säger han.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.