Teslastrejken Är facket maktlöst när det gäller Teslas strejkbryteri? Dagens Arena har pratat med German Bender, arbetsmarknadsforskare vid Handelshögskolan och utredningschef på tankesmedjan Arena Idé.
Tesla fortsätter att flyga in strejkbrytare från andra länder. Enligt tidningen Arbetet registrerades den senaste personen för arbete under måndagen. German Bender förklarar varför elbilsföretaget gör på det här sättet.
– Tesla bryr sig inte om den starka normen mot strejkbryteri som gäller bland fack och arbetsgivare i Sverige. De vill hålla igång arbetet trots att en del av de anställda strejkar och utnyttjar EU:s utstationeringsregler för att ta in sina egna anställda från verkstäder i andra EU-länder. Enligt Dagens Arbete rör det sig hittills om minst 14 olika länder.
Komplicerat med lagstiftning
Vänsterpartiets EU-parlamentariker Jonas Sjöstedt har sagt att han vill införa en lag på EU-nivå som skulle innebära att utstationeringsdirektivet inte kan användas för att påverka konflikter på arbetsmarknaden. Men German Bender är tveksam till om det är rätt metod för att stoppa strejkbrytarna.
– Det är väldigt oklart hur det skulle genomföras och det skulle ta lång tid att tröska det genom EU-maskineriet. Troligen skulle det inte heller gå igenom, särskilt med tanke på att det inte är särskilt troligt att vare sig den svenska regeringen eller arbetsmarknadens parter skulle stödja en sådan lag.
IF Metall har också varit skeptiska till en EU-lagstiftning. Så här sa fackförbundets vice ordförande Tomas With i en intervju med Dagens Arena för några veckor sedan.
– Det här med att via lagstiftning gå in och påverka konfliktregler är vi principiellt väldigt emot eftersom det är vi som är parterna och inte politikerna. Vi anser att regelverket generellt är bra. Men Teslas strejkbryteri gör såklart att vi kommer behöva titta på fler konfliktåtgärder vidare framåt i Sverige.
Viktigt med sympatiåtgärder
German Bender tror precis som Tomas With att facket kan använda konfliktvapnet i ännu större utsträckning för att stoppa strejkbrytarna.
– Sympatiåtgärder är avgörande, framför allt blockader av alla företag som på olika sätt har med Tesla att göra. Dels inom landet, och där kan det behövas mer än de ganska omfattande sympatiåtgärder som svenska fackförbund redan vidtagit. Om man ska reglera något på EU-nivå vore det möjligen att ge fackförbund större möjligheter till sympatiåtgärder över nationsgränserna, men det är en komplex fråga som kan slå tillbaka på facken själva och behöver utredas noga.
Men German Bender menar precis som IF Metall att det i första hand är parterna som bör lösa konflikten.
– Det är så den svenska modellen är tänkt att fungera. Tesla är ett exceptionellt fall och de beter sig inte som svenska arbetsgivare normalt gör. Man bör tänka sig för noga innan man ändrar på en överlag välfungerande samhällsinstitution som den svenska arbetsmarknadsmodellen, enbart på grund av ett extremt undantagsfall med förhållandevis små effekter på helheten. Jag säger inte att det inte kan behövas, men det är för tidigt att välja den vägen.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.