AVTAL 17 Efter att Transport tecknat ett nytt avtal med Biltrafiken är fackförbundet nu fast beslutna att förhandla med matleveransföretagen.
–Vi behöver se till att buden är skyddade av kollektivavtal som garanterar dem försäkringar, löner och trygghet, säger Transports t.f . förbundsordförande Markus Pettersson.
Som Dagens Arena rapporterade igår, tecknade Transport och Biltrafikens arbetsgivarförbund ett treårigt avtal, där också cykelbuden ingår som ny yrkesgrupp. Tidigare har de flesta cykelbud arbetat på budföretag med ytterligare verksamhet inom transport, och på så sätt omfattats av kollektivavtal.
Under 2016 etablerade sig nya cykelbudsföretag på den svenska marknaden. Cykellevererad restaurangmat blev snabbt populärt i och med att Uber Eats och Foodora lanserat sina mat-appar. Samtidigt har cykelbud i branschen vittnat om löner långt under minimum och dåliga arbetsvillkor.
– För några månader sen fanns i princip inte det här fenomenet i stadsbilden, nu ser man det hela tiden, och det växer även i landsbygden. Det hotar i grunden hela den svenska arbetsmarknadsmodellen för de här företagen vill inte vara arbetsgivare, utan bara en plattform som levererar en tjänst, säger Markus Pettersson.
Sedan några månader pågår olika förhandlingar mellan Transport och olika matleveransföretag och Markus Pettersson konstaterar:
– Vi har suttit ett antal gånger med några av företagen. Deras affärsmodell handlar för tillfället om att leverera någonting så billigt som möjligt utan att ta något som helst ansvar, så det är klart att det kommer bli en resa för dem, och för oss att teckna avtal.
Matleverantörer har tidigare varit negativt inställda till ett fackligt samarbete. Ett cykelbud på Fodora fick sparken efter att ha bett Transport om hjälp. Nu pågår förhandlingar mellan Foodora och företagets transportmedlemmar.
– Det är något som vi ser som extremt allvarligt, det är grundläggande demokratiska rättigheter som sätts ur spel. Företagen använder den så kallade nya tekniken som egentligen liknar villkor som fanns i arbetarrörelsens begynnelse. Det är klart att vi inte kan stå vid sidan av utan att göra motstånd.
Markus Pettersson säger sig vara säker på att ett avtal kommer att slutas med matleveransföretagen. För att kunna värva fler medlemmar i branschen har fackförbundet införskaffat egna cyklar.
– Organiseringsarbetet är i full gång, vi cyklar runt och träffar cykelbud. Till slut kommer buden inte acceptera något annat än att schyssta villkor, det ska vi försöka hjälpa dem med.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.