Avtal 2025 Transport har som enda förbund valt att ställa sig utanför LO-samordningen. Förbundsordförande Tommy Wreeth förklarar varför förbundet inte tycker att kravet på 4,2 procent i löneökningar är tillräckligt.
Det har gått mindre än en timme efter att Seko meddelat att man som 12:e förbund ställer sig bakom LO:s avtalskrav, när Dagens Arena får tag på Transports ordförande på telefon. Han menar att det finns flera skäl till att förbundet valt att ställa sig utanför samordningen.
Blir ett golv
Dels handlar det om den lönemodell som finns inom stora delar av industrin, men som saknas för Transports medlemmar.
– Industrin har flera möjligheter att få upp lönerna och rätta till orättvisor. Det man förhandlar om centralt kan man sedan rätta till genom lokala avtal och olika bonussystem. För oss funkar det inte så. Vi har bara en chans att förhandla om löneökningar, säger Tommy Wreeth.
Något som enligt honom ger helt olika utslag i slutändan.
– För industrin blir märket ett golv, men för oss blir det ett tak eftersom vi inte har löneglidning som de har.
För lågt
Det finns också ett annat skäl till att Transport inte velat gå med på att driva krav på 4,2 procents löneökningar i avtalsrörelsen.
– Tittar man på utfallet av avtalskraven under 2000-talet kan man se att facket i snitt fått löneökningar på 75 procent av vad de begärt. Om det blir så den här gången också skulle det innebära att vi får en löneökning på 3,15 procent. Det tycker vi är alldeles för lågt, säger Tommy Wreeth.
Transportordföranden säger att han har förståelse för att industrin vill använda lönemodellen. Han menar dock att det skulle finnas utrymme för flera modeller.
– Vi skulle kunna ha ett märke för industrin och ett märke för de som inte har löneglidning per automatik. Det skulle göra det mer rättvist.
Svårt att påverka
Ytterligare ett skäl till att Transport är kritiska mot märket är hur det förhandlas fram. Han menar att det nuvarande systemet gör att de LO-förbund som inte ingår i facken inom industrin (IF Metall, GS och Livs) har svårt att ha något inflytande över utfallet.
– Vi får inte vara med och förhandla. Det är Facken inom industrin som sköter alla förhandlingar med arbetsgivarna. Sen kommer de till oss med ett bud när det är färdigförhandlat. Det är jävligt svårpåverkat, helt enkelt.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.