Löner på 24 000 kronor för 360 timmars arbete, dödsfall och ökat antal klagomål i färdtjänsten i Stockholm. Trots det är kollektivavtal är inget krav i Stockholms landstings nya färdtjänstupphandling.
I början av 2016 löper Stockholms läns landstings avtal med Taxi Kurir och Taxi 020 ut. Koncernen Fågelviksgruppen äger de båda bolagen och vann färdtjänstupphandlingen år 2008 med ett bud som låg 22 procent under alla andra bud.
Sedan dess har antalet klagomål på färdtjänsten mer än fördubblats, enligt Kaliber. De flesta klagomålen gällde att bilen inte dök upp eller bristande bemötande.
Samtidigt har Taxi Kurirs och Taxi 020s chaufförer har vittnat om arbetsdagar på 12 timmar sex till sju dagar i veckan. I slutet av februari berättade Hanna Eklund för Transportarbetaren om hur hennes man som körde för Taxi Kurir arbetade ihjäl sig.
De flesta av bolagets chaufförer kör på ackord utan varken grundlön eller försäkring. En lön på 24 000 kronor för 360 timmars arbete i månaden hör inte till ovanligheterna, enligt Taxiklubbens ordförande Allonias Sebhatu som tidigare körde för Taxi Kurir. Det är en timlön på 66 kronor innan skatt.
– Många kan inte leva på sina löner. De månader jag bara jobbade 180 timmar fick jag ut så lite att var tvungen att söka socialbidrag för att kunna försörja mig, säger han.
I går, torsdag, röstade alliansen i Stockholms läns landstings trafiknämnd igenom ett nytt upphandlingsunderlag för färdtjänsten i länet. Trots färdtjänstbrukares klagomål och chaufförernas undermåliga arbetsvillkor innehåller det nya upphandlingsförfarandet inga krav på kollektivavtal eller kollektivavtalsenliga villkor.
Detta oroar oppositionslandstingsrådet Nanna Wikholm (S) som i ett tilläggsyttrande inför trafiknämndens beslut varnade för sjunkande kvalitet eftersom konkurrensen om uppdrag sker genom lönedumpning.
”Det är också detta lönedumpningsupplägg som har gjort att två bolag med samma ägare står för 98 procent av färdtjänsten och mindre aktörer med hög kvalitet och goda villkor stängs ute”, skriver Socialdemokraterna.
På det bolag som Allonias Sebhatu jobbar för i dag har han kollektivavtal och grundlön. Men inte länge till, befarar han.
– Om det inte finns krav på avtalsenliga löner och villkor tvingas alla taxibolag att dumpa priserna och då finns det inga marginaler att betala oss. Det är taxibolagens enda val, men det är personalen som drabbas, säger Allonias Sebhatu.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.