Elmsäter-Svärd öppnar för att införa en trängselavgift på tågnätet och att avgiften kan höjas på vissa sträckor. Detta trots ett beslut i riksdagen om att banavgifterna inte ska höjas förrän tågnätets kvalitet förbättrats.
För att komma till rätta med problemet med överbelastat tågnät och långa köer på riksvägarna under vissa dagar och tider på dygnet öppnade regeringen på måndagen för att införa en trängselskatt på Sveriges riksvägar och järnvägar.
– Det snabbaste sättet att få ut mer kapacitet, utan att behöva bygga om eller bygga nytt, är att få ut styrmedlen bättre, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) till Svenska Dagbladet.
Hon menar att de som reser med tåg på tider då trycket på järnvägsnätet är högt får vara beredda att betala ett högre biljettpris. Det genom att exempelvis differentierade banavgifter skulle kunna införas.
– Det kanske är en viss tid när man är beredd att betala för att det är just vid den tiden som man vill åka, så fungerar det med allting, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd till Svenska Dagbladet.
Miljöpartiets trafikpolitiska talesperson Stina Bergström är kritisk och påminner om att riksdagen i december 2012 fattade beslut om att inte höja banavgifterna förrän tågnätets kvalitet förbättrats.
– När det gäller att höja banavgifterna på järnvägen tycker jag att Catharina Elmsäter-Svärd är helt fel ute. Det är inte genom att göra det dyrare att åka och transportera saker på järnvägen som vi skall skapa kapacitet. Vi måste satsa mer på järnvägen i stället.
– Det finns dessutom ett beslut i riksdagen att Trafikverket inte får höja banavgiften. Det struntar ministern i och det är ju skrämmande.
Hon är dessutom orolig för att en höjning av banavgifterna ska slå mot låginkomsttagare.
– Om man gör det dyrare att åka de tider människor vill åka kan det slå mot de som inte har pengar. Jag tror den stora effekten blir att människor tar bilen. Det är fortfarande billigare på många håll att ta bilen än att åka tåg och det skulle ju bli ännu mer så vid en höjning av banavgiften.
Jan-Eric Nilsson, professor på VTI, menar att trängselavgifter är ett sätt att utnyttja kapaciteten på järnvägsspår och riksvägar bättre.
– Det ger ju upphov till en omfördelning av efterfrågan där vissa väljer att resa vid en period när det är billigare. Har du kapacitet på spåret är det ju jättebra om vi kan få folk att flytta över till de tiderna genom att göra det billigare att resa då.
– Vårt uppdrag handlar om att se infrastrukturen som helhet. Genom att använda avgifter kan vi på ett smart sätt utnyttja den kapacitet vi har just i dag.
Frågan om differentierade banavgifter för tågoperatörerna utreds för tillfället av Trafikverket. Samtidigt räknar VTI på var trängseln är som störst och vad det kostar samhället. I december 2014 ska trafikforskarna lämna in sina slutsatser till näringsdepartementet.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.