NORDEAFLYTTEN En ny undersökning visar att över en miljon kunder överväger att lämna Nordea. Men enligt Nordea pågår pågår ingen kundflykt: »de allra flesta har ganska stor förståelse för beslutet.«
Enligt Svenska Dagbladets undersökning överväger nu en miljon privatkunder att lämna Nordea i protest mot att banken flyttar huvudkontoret till Helsingfors. Men enligt Nordea är kundrelationerna goda.
– Den senaste veckan har vi pratat med över 20.000 kunder, vi har inte alls fått de indikationerna som undersökningen visar. Vad vi kan se är att de allra flesta har ganska stor förståelse för beslutet, säger Nordeas kommunikationschef Magnus Nelin.
SvD:s undersökning bygger på 1100 webbintervjuer som opinionsinstitutet Inizio genomfört. Enligt SvD tyckte 63 procent av de tillfrågade att flytten av huvudkontoret var en dålig idé. Av de Nordeakunder som tyckte att Finlandsflytten var en dålig idé övervägde 39 procent att byta bank, vilket skulle innebära en kundtapp på över 1 miljon personer.
Nordea vill inte kommentera undersökningen i sig, men förnekar att det skulle pågå en kundflykt.
– Tittar vi rent statistiskt på aktiviteter runt våra kunder så är det ganska normala flöden, säger Nelin.
Sedan tidigare har flera stora organisationer har varit kritiska till Nordeas agerande. Hyresgästföreningen, Transport och Seko har meddelat att de lämnar banken. I onsdags tappade Nordea sin största kund på facksidan när Kommunal bestämde sig för att avsluta sitta samarbete med banken och Idag fattade också fackförbundet Handels ett formellt beslutet att lämna.
– Vi tycker alltid att det är tråkigt att kunder väljer att lämna oss, framförallt om det bygger på oklarheter i varför man gör det, oavsett om det är en stor eller liten kund säger Magnus Nelin och fortsätter.
– Vad man ska komma ihåg är att Nordea är inte en svensk bank, utan en sammanslagning av banker från Finland, Danmark, Norge och Sverige och bara 25 procent av våra kunder befinner sig i Sverige.
Handels ordförande Susanna Gideonsson betonar att beslutet att lämna banken inte handlar om huruvida Nordea är svenskt eller inte.
– Det är handlar först och främst om att Nordea inte vill vara med och ta sitt ansvar. Inte om att banken måste vara svensk, säger Susanna Gideonsson till Handelsnytt.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.